مقالات

اهمیت یادگیری و آموزش به مناسبت روز معلم

اهمیت یادگیری و آموزش به مناسبت روز معلم

یادگیری علم آنقدر مهم است که رسول خدا(ص) فرمودند:«باسوادی که بخوابد، از بی سوادی که نماز بخواند بهتر است» البته علمی دارای ارزش است که انسان را اصلاح و از حسادت، شرک و مفاسد اخلاقی دور کرده و عبادت را در وجود او متجلی کند.

اهمیت یادگیری، در ارتقای عملکرد انسان نهفته است. یادگیری، آموزشی است که منجر به تغییر رفتار می شود. بنابراین آموزش، ابزاری برای رسیدن به هدف یادگیری است. انسانهای یادگیرنده افزون بر این، سرآغاز سازمانهای یادگیرنده هستند؛ سازمانهایی که یکایک پرسنل آن از قابلیت هایی منحصربه فرد برخوردار بوده و هر یک از ایشان از مدیرعامل گرفته تا نیروهای میزپذیرش، به شکل مداوم در حال یادگیری و مهارت افزایی هستند. اهمیت یادگیری تا بدانجا است که حتی مکانیزم آن در برخی جانداران نظیر زنبورهای عسل که مهندسین طبیعت لقب گرفته اند نیز مشاهده می شود.

اهمیت یادگیری و آموزش به مناسبت روز معلم

 اهمیت یادگیری برای پیشرفت و موفقیت در کسب و کار

هرچه مطلبی را عمقی تر یاد بگیرید درک آن برایتان ساده تر می شود البته برعکس این مسئله هم کاملا درست است هرچه ساده تر بفهمید برایتان پیچیده تر بنظر میرسد . درطول مدت موفقیت فرصت برای بالا بردن دانش وجود دارد که چیزهای پیچیده را یاد بگیریم و آنها را به زبان ساده تر برای دیگران توضیح دهیم. اهمیت یادگیری را در شغل نیز باید درنظر گرفت ؛سختی یا راحتی هرچیزی به خودمان بستگی دارد با آموختن و تلاش برای یادگیری هر کاری می توانیم براحتی کارهای دشوار را سهل و آسان کنیم.بیشتر اوقات دیده ایم که برای راه اندازی یکسری وسایل کارخانه ها افراد بامشکل مواجه می شوند که بعد از مراجعه به یک متخصص متوجه می شوند که استفاده از آن راه حل ساده ایی داشته است و کمی دقت و بالا بودن علم کلید اصلی است ؛ به همین علت امروزه بیشتر کارخانه ها در سرتارس دنیا زمانی را اختصاص به تعلیم کار با دستگاه میدهند وقتی این کار را پی در پی انجام دهید متوجه پیشرفت و لزوم یادگیری خواهید شد. آنها معتقدندیادگیری بویژه در محیط آشفته و دریای متلاطم کسب و کار عنصری ضروری و حیاتی است، که می تواند به مزیت رقابتی افراد و سازمان ها تبدیل شود.هرچند که به قول ارسطو، “ریشه های آموختن به تلخی گراید، اما به طور حتم میوه آن شیرین است”. با این وجود، آموخته های دیروز، دوای فردا نخواهند بود و به سرعت رنگ می بازند. اما آموختن روش یادگیری، مهارتی بدون تاریخ انقضاء و مادام العمر است.

اهمیت آموزش ازنظر برایان تریسی یکی از موفقیت ترین افراد جهان

اهمیت یادگیری و آموزش به مناسبت روز معلم
برایان تریسی

آقای برایان تریسی گفته بسیار زیبایی دارند و می‌گویند:

فقط۲۰% افراد دنیا در حال رشد و پیشرفت هستند و روی خودشان سرمایه‌گذاری می‌کنند.( منظور این است که مرتب کتاب می‌خوانند و یا در دوره‌ها و سمینارها و کارگاه‌های  آموزشی شرکت می‌کنند.)

و می‌گوید که این افراد، افراد تأثیرگذاری هستند. یعنی اینکه افراد مؤثری هستند و روی زندگی دیگران تأثیر می‌گذارند، یعنی مسائل زندگی خودشان را راحت‌تر می‌توانند حل کنند، یعنی در اقوام خودشان آن‌ها را به‌عنوان آدم‌حسابی می‌شناسند و در کل انسان‌های موفق‌تری هستند.

اما از این ۲۰% هم فقط ۲۰% دیگر هستند ( در کل می‌شود ۴% افراد جامعه ) که این افراد مطالب آموخته‌شده ( کتاب، دوره‌ها، سمینارها و کارگاه‌های آموزشی ) را در زندگی خودشان به کار می‌گیرند و این افراد به‌زودی به ۴% افراد تاپ و بالای جامعه (که ثروتمند و خوشحال و موفق هستند) می‌پیوندند.

پس نکته بسیار بسیار مهم این است که مطالب آموخته‌شده را درک کرده و در زندگی خودمان به کار ببریم.

خیلی از افراد را می‌بینم که سالیان سال است که در حال آموزش هستند و مرتب از این کارگاه به این سمینار و یا از این استاد به آن استاد مراجعه می‌کنند ولی زندگی‌شان کوچک‌ترین تغییری نکرده است و دلیلش هم به کار نگرفتن این مطالب آموخته‌شده در زندگی است.

نقش معلم در پرورش یادگیرندگان

در سیستم های آموزشی، افراد‌ زیادی‌ مشغول‌ به کارند و فعالیت های آن ها به طور مستقیم یا غیرمستقیم در تربیت دانش آموزان‌ مؤثر است اما در این میان، نقش معلمان از دیگر افراد بسیار برجسته‌ تر مینماید چنان که‌ بیشتر‌ اوقات را دانش آموزان در مدرسه زیر نظر آن ها سپری میکنند و عوامل دیگر هم فراهم آورنده زمینه برای فعالیت معلم ها هست ازاین رو بسیاری از دانش آموختگان نظام آموزشی‌ سنتی و جدید شکل گیری شخصیت خود را مرهون معلمان خود میدانند. یک معلم خوب که با رفتار و گفتار پسندیده اش دانش آموزان را خوب پرورش میدهد، بزرگ ترین خدمت را نسبت‌ به‌ اجتماع خود انجام میدهد و به عکس یک معلم بداخلاق و بدرفتار و منحرف که با رفتار بد خود، دانش آموزان را به انحراف و تباهی میکشد بزرگ ترین خیانت ها را نسبت به‌ اجتماع‌ مرتکب میشود بنابراین شغل و حرفه معلمی و استادی از حساس ترین و مسئولیت دارترین شغل های اجتماع میباشد.

اهمیت یادگیری و آموزش به مناسبت روز معلم

یکی ازنهادهای مهم آموزش و پرورش هر جامعه سازمانی است که در آن معلمان مورد نیاز دوره های مختلف تحصیلی تربیت می شوند، زیرا محصول این نوع سازمان ها معلمانی هستند که نقطه آغاز هر تحول آموزشی و پرورشی اند و قادرند با دانش و مهارتی که کسب کرده اند چهره سازمان آموزشی را دگرگون سازند و فضای مدارس را به فضای محبت، رشد و بالندگی روح افزا و لذت بخش مبدل کنند و با انتقال عناصر فرهنگی به نسل نوخاسته و اعمال روش های مناسب تربیتی، موجبات رشد شخصیت کودکان و نوجوانان را فراهم سازند. نظر به اهمیت نقش معلمان و اعتبار و ارزشی که بر آن متصور است، سرمایه گذاری به منظور تربیت و تامین این رکن مهم تعلیم و تربیت، بهترین و سودمندترین نوع سرمایه گذاری است. گسترش این قبیل سازمان ها مهمترین وظیفه مدیران عالی آموزش و پرورش و مدیران رده بالای کشور است، چرا که به قول ژان پیاژه:

زیباترین اصلاح و بازسازی آموزش و پرورش در صورتی که معلم به تعداد کافی و با کیفیت دراختیار نباشد با شکست روبرو خواهد شد.

در آموزش و پرورش نقش نیروی انسانی مهم است و معلم از مهمترین عوامل موثر در رشد و توسعه کیفی و محتوایی تعلیم و تربیت به شمار می آید، زیرا تربیت انسان نتیجه یک جریان متقابل دو جانبه و بالاخره حاصل عمل مربی و عکس العمل شاگرد است.

با توجه به همین اهمیت و جایگاه آموزش و پرورش در بین نهادهای مختلف جامعه می توان اذعان کرد، مهمترین نهاد اثرگذار در تربیت، تامین نیروی انسانی می باشد و معلم به عنوان مدرس و مربی می تواند نقش حساس و کلیدی در این رابطه داشته باشد تا نیروی انسانی کارآمد وخلاق برای جامعه تربیت نماید، به این ترتیب زمینه مناسب جهت رشد جامعه در تمامی ابعاد آن فراهم می آید.

در پایان از همه معلم ها متشکریم بابت تمام زحمات گرانقدرشان

اهمیت یادگیری و آموزش به مناسبت روز معلم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *