آموزشی

در رک شبکه چه تجهیزات استانداردی باید استفاده شود؟

در رک شبکه چه تجهیزات استانداردی باید استفاده شود؟

رک شبکه چیست؟

در بسیاری از مجموعه ها تعداد تجهیزات شبکه زیاد می باشد، این تجهیزات به یکدیگر متصل هستند و در طول زمان ممکن است جا به جا شوند،  بعد از این جابه‌جایی ها نگهداری و مدیریت این تجهیزات به یک فاجعه تبدیل می‌شود شما با انبوهی از اتصالات مواجه خواهید شد که برای تغییر و عیب یابی شبکه زمان زیادی از شما می‌گیرد!

راه حل این فاجعه که ممکن است شما هم به عنوان یک تکنسین شبکه با آن روبه رو شده باشید، استفاده از محفظه‌ای به نام رک شبکه (Rack) است. شما با استفاده از رک شبکه به انسجام، هماهنگی، نظم و … دست پیدا می‌کنید.

رک شبکه قسمتی می باشد که در یک شبکه محلی یا لند تجهیزات مختلف شبکه مانند سرور، روتر، سوئیچ، کابل های شبکه، مودم و همچنین پچ پنل در آن قرار می گیرد و همه آنها در این مکان مورد نگهداری قرار گرفته می شوند.

رک شبکه چیست؟

رک شبکه چیست؟

رک شبکه یکی از مهمترین تجهیزاتی است که در پروژه های مختلف شبکه و یا دوربین مداربسته مورد استفاده قرار می گیرد و جلوه زیبا و شکیلی به نحوه نصب و راه اندازی تجهیزاتی مانند سوئیچ شبکه یا رکوردرهای دوربین مداربسته یا سایر تجهیزات شبیه به آن می بخشد . انتخاب رک شبکه با ابعاد مناسب می تواند باعث صرفه جویی در هزینه های تمام شده پروژه شود.

چه تجهیزاتی در رک شبکه قرار می گیرد؟

بسیاری از تجهیزات شبکه در دو نسخه رومیزی و rackmount ارائه می شوند. منظور از رک مونت بودن ، قابلیت نصب داخل رک شبکه را گویند. به عبارتی طراحی آن سخت افزار با ابعاد مناسب رک درست شده است به نحوی که بر روی ستون های جلو ، پشت یا هر دو قابلیت پیچ شدن دارند. از طرفی دیگر تجهیزات رک مونت هزینه ی بالاتری را نسبت به تجهیزات غیر رک مونت دارا می باشند. بخش زیادی از این اختلاف قیمت به دلیل پیشرفته تر بودن و قوی تر بودن سخت افزار مربوطه است.

تجهیزات رک مونت

تجهیزات رک مونت

تجهیزات رومیزی یا به اصطلاح غیر رک مونت را نیز میتوان داخل رک قرار داد اما بدلیل اینکه ابعاد استاندارد رک را دارا نمی باشند باید بر روی سینی های فلزی قرار بگیرند و نمی توان آن ها را با پیچ به ستون های رک متصل کرد. به عبارتی سینی ها قابلیت نصب بر روی ستون ها را دارا می باشند و در نهایت تجهیزات غیر رک مونت بر روی آن قرار می گیرند.

سینی رک

سینی رک

سرور – سوئیچ شبکه – روتر شبکه – یو پی اس (برق اضطراری) – دستگاه ضبط دوربین های مدار بسته (NVR-DVR) از تجهیزاتی هستند که هم به صورت غیر رک مونت و هم به صورت رک مونت طراحی و تولید می شوند.

ابعاد رک شبکه

اگر بخواهیم در مورد ابعاد اندازه رک کنیم باید بگوییم که عرض یک Rack شبکه به صورت استاندارد معمولا چیزی در حدود ۱۹ اینچ در نظر گرفته می‌شود و به گونه‌ای طراحی و ساخته می‌شود که بتوان تجهیزات با ابعاد استاندارد را در آن جای داد البته باید بگویم که این موضوع به این معنا نیست که تجهیزات دیگر که از سایزهای دیگری بهره می‌برند را نمی توان در میکروتیک شبکه قرار داد بلکه برای قرار دادن آنها نیز راه‌های مختلفی تعبیه می‌شود.

ابعاد رک شبکه

ابعاد رک شبکه

معمولاً تجهیزات شبکه دارای یک ارتفاع استاندارد و مشخص می باشند که با آن یونیت گفته می‌شود و هر یونیت چیزی در حدود چهار و نیم سانتی متر می باشد.

انواع رک شبکه از لحاظ ساختار

1- رک دیواری

رک های دیواری همان طور که از اسم آن ها مشخص است بر روی دیوار نصب می شوند و به همین دلیل ابعاد محدودی دارند

2- رک ایستاده

رک های ایستاده در دو نوع ثابت و متحرک تولید می شوند و پیشنهاد می شود در هنگام خرید رک ایستاده حتما مدل متحرک را تهیه کنید، چرا که در اکثر موارد که نیاز به بررسی مشکل و جایگذاری قطعات در رک پیش می آید، نیاز به حرکت رک وجود دارد. از طرفی دیگر رک های شبکه وزن زیادی دارند و حرکت دادن آن در حالت خالی هم کار ساده ای نیست.

متعلقات رک شبکه چیست؟

در هر رک شبکه علاوه بر خود تجهیزات متعلقاتی بسته به نیاز نصب میشود که این متعلقات به افزایش بهره وری، آرایش رک و سهولت در استفاده منجر می شود.

در زیر برخی از این متعلقات را بررسی خواهیم کرد.

۱- درب رک

دری که جلوی رک نصب می‌شود که البته جزئی از خود رک می باشد، برای امنیت این وسیله بسیار لازم و ضروری است. معمولا درب ها شیشه ای هستند تا افراد بتوانند داخل آن را به راحتی ببینند. بیشتر دربها دارای سوراخ هایی هستند تا هوای گرم از درون آنها خارج شود. در رک های ایستاده معمولا از چهار طرف رک درب جهت دسترسی به تجهیزات وجود دارد.

۲- فن رک

فن معمولا در تمام رک های ایستاده و برخی رک های دیواری به عنوان متعلقات جانبی وجود دارد و برای تهویه محیط رک و خنک نگه داشتن تجهیزات برای حداکثر کردن کارایی و جلوگیری از خرابی تجهیزات و افزایش عمر دستگاه ها به کار می‌رود.

در تمام مدل‌ها قسمتی برای نصب فن به تعداد وجود دارد و اگر در متعلقات رک شما فن وجود ندارد می‌توانید به صورت جداگانه خریداری کرده و بر روی آن نصب کنید.

۳- بلانک پنل رک

بلانک پنل رک چیست؟ قطعه ای است که بر روی یونیت‌های که دستگاهی بر روی آن‌ها نصب نشده قرار می‌گیرد. این قطعه جلوه بهتری به ساختار جلویی رک می‌بخشد در عین حال باعث امنیت بیشتر نیز می‌گردد.

۴- ریل رک شبکه چیست ؟

این قطعه برای قرار دادن سرور‌ها درون رک به کار می‌رود. ساختار این قطعه به صورتی است که می‌توان به صورت کشویی سرور را به بیرون کشید به صورتی که درب رویی سرور قابل دسترسی باشد.

۵- سینی رک چیست ؟

سینی رک قعطه‌ایست که بر روی یونیت ها قرار گرفته و طبقه ای را برای قرار دادن تجهیزات بر روی آن فراهم می‌کند.

انواع این سینی ها به صورت ثابت و متحرک هستند که سینی‌های متحرک  قابلیت این را دارند کن به وسیله ریل به بیرون رک کشیده شوند.

۶- لایت پنل

لایت پنل در واقع یه لامپ LED است که درون رک نصب می‌گردد. این لامپ برای محیط های کم نور، روشنایی را فراهم می‌کند.

۷- دماسنج رک

دماسنج وظیفه اعلام دما را بر عهده دارد این وسیله حتی می‌تواند به فن‌ها متصل شده تا با استفاده از فن‌ها دمای درون رک را کنترل نماید.

8 پاور ماژول PDU

پاور ماژول یا PDU همانند یک چند راهی برق عمل می‌کند وظیفه فراهم کردن برق تجهیزات شبکه درون رک را بر عهده دارد. این قطعه همچنین ولتاژ برق را کنترل کرده تا آسیبی به تجهیزات وارد نشود.

9- کیبل گاید cable guide

این قطعه معمولا در یونیت بین تجهیزات شبکه مانند پچ پنل و سوییچ قرار می‌گیرد و وظیفه آن منظم کردن و نگهدارنده پچ کورد‌هایی است که در قسمت جلویی وجود دارد.

10- LCD پنل

با استفاده از این دستگاه یک موس، کیبورد و مانیتور جمع و جور دو یونیتی برای کانفیک و مدیریت تجهیزات خواهیم داشت، که در نوع خود دستگاه مفید و مناسبی است.

آرایش رک شبکه

آرایش رک از جمله کاراهایی است که شاید در نگاه اول به چشم نیاید و به نظر کار ساده ای به نظر برسد. اما باید گفت که آرایش یک رک شبکه 42 یونیت که 75 درصد پر باشد حداقل یک روز کاری زمان بر است. حال موضوع اینجاست چرا آرایش رک شبکه کاری نیست که به چشم بیاید.

این موضوع خیلی بستگی به نوع کار شما دارد، کار شما می تواند به گونه ای باشد که تازه قصد خرید تجهیزات شبکه و راه اندازی شبکه های کامپیوتری را دارید. به عبارتی تا به این لحظه رک شبکه نداشته اید. پسیو کار می آید و کار جایگذاری تجهیزات و اتصالات و در نهایت آرایش رک را انجام میدهد. و شما تنها نتیجه ی کار را مشاهده می کنید.  اما ممکن است شما شبکه کامپیوتری داشته باشید ولی به دلیل قدیمی بودن یا عواملی از این دست مشکلاتی داشته باشید و از طرفی بخواهید شبکه ی کامپیوتری خود را گسترش دهید.

احتمال اینکه یک رک شبکه نه چندان منظم داشته باشید زیاد است ، رک شبکه ای که در ندارد و کابل های شبکه و برق از آن بیرون زده است ، اما چرا وضعیت رک شبکه شما به این صورت در آمده است؟ دلیل این موضوع آرایش نه چندان درست رک شبکه ی قبلی بوده است و شما به هر دلیلی نیاز پیدا کرده اید تغییراتی را در آن رک اعمال کنید و یا حتی برای رفع مشکلات خود نیاز شده تا از شخصی برای این موضوع استفاده کنید.

در این حالت 2 تا موضوع وجود دارد ، شخصی که برای رفع ایراد آمده است در کار خود نظم ندارد و باعث شده است آرایش رک شما به هم بریزد و مورد دیگر اینکه آرایش رک شما به گونه ای بوده است که قابلیت انعطاف نداشته است و برای هر تغییر نیاز به باز کردن قسمتی از رک شده است.

به عنوان مثال شخصی که آرایش رک شما را انجام داده مسیر های کابل های شبکه را به درستی تعیین نکرده و همین موضوع باعث شده است برای عیب یابی کلی بست کمربندی باز شود و اتفاقاتی از این دست بی افتد.

مراحل آرایش رک شبکه

در ابتدا باید جایگاه تمامی تجهیزات شبکه بر اساس وزن، میزان اتصالات و… مشخص شود. بهتر است این کار را بر روی کاغذ بصورت نوشتاری انجام دهید تا در حین کار بر اساس مشکلاتی که ممکن است به وجود بیاید، ترتیب اشتباه نشود.

سپس تجهیزاتی که تعداد زیادی کابل به آن وصل می شود به طور فیزیکی نصب شوند و کابل ها یشان نیز به آن ها متصل می شوند . این تجهیزات شامل پچ پنل و DVR می توانند باشند . به عبارتی ابتدا پچ پنل به صورت فیزیکی با پیچ و مهره به رک شبکه نصب می شود و سپس تمامی کابل های شبکه ی مورد نظر به پچ پنل متصل می شوند و سپس کابل های شبکه متصل شده مرتب و آرایش داده می شوند.

در مرحله بعدی اگر DVR دارید مجددا در جای مورد نظر در رک شبکه به صورت فیزیکی متصل می شود و تمامی کابل های دوربین های آنالوگ به آن متصل می شود و در نهایت کابل های متصل شده مرتب و آرایش داده می شوند

در مراحل بعدی تجهیزاتی که تعداد کابل های متصل کمتری دارند را می توانید به ترتیب نصب کنید ، این موضوع باعث آرایش راحت تر و نظم بهتری در رک شبکه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *