آموزشی

نحوه محاسبه میزان مورد نیاز هارد دوربین مداربسته

محاسبه میزان هارد مورد نیاز برای دوربین های مداربسته

سوالاتی زیادی درباره خرید هارد دوربین مداربسته برای دستگاه دی وی آر و یا NVR مطرح می شود که چه مقدار فضا برای چند روز مورد نیاز است. ابتدا در مورد هارد باید بدانید که این قطعه سخت افزاری همانی است که سالها در کامپیوتر های شخصی استفاده می شد و بنا بر میزان ظرفیت، سرعت، کیفیت و… قیمت متغیری خواهد داشت.

اما این نکته را باید دانست دی وی آر یا NVR های جدید به واسطه میزان ذخیره سازی و حجم بالای اطلاعاتی که در هارد دوربین مدار بسته وارد می نمایند به نوع جدیدی از هارد که مخصوص همین سیستمها ساخته شده اند مانند هارد بنفش وسترن نیازمنداند که طول عمر بالایی دارند و برای استفاده مداوم مناسب هستند. در صورتی که از هارد های معمولی استفاده شود، نباید انتظار کارکرد طولانی مدت و بی نقص از آنها داشت

محاسبه میزان هارد دوربین مداربسته

محاسبه میزان هارد دوربین مداربسته

از چه نوع هاردی برای دوربین مداربسته استفاده کنیم؟

برخی از کمپانی های بزرگ سازنده دیسک سخت یا هارد، مدلی خاص برای سیستم های نظارت تصویری به بازار عرضه کرده اند. تفاوت این نوع هاردها، کارکرد 24ساعته بدون وقفه و در دراز مدت است که هاردهای معمولی این قابلیت جان سختی را ندارند. دو نوع هارد معرف را که می توان نام برد. یکی از کمپانی وسترن دیجیتال است که در ایران به نام هارد بنفش نامیده می شود و دیگری از شرکت سیگیت است که سرویلینس نام دارد. این هارد ها در ظرفیتهای 1ترابایت به بالا در بازار موجود میباشند.

چه نکاتی را باید قبل از خرید هارد دوربین مداربسته بدانیم؟

اینکه من می خواهم N روز دخیره داشته باشم، مثل این است که من می خواه از تهران تا کیش بروم و چه زمانی در راه ام. خب متغیرهایی وجود دارد مثل وسیله سفر (هواپیما،قطار یا ماشین) و اینکه جایی توقف می شود یا نه و حتی اینکه در صورت استفاده از ماشین نوع ماشین نیز مهم است. ما در ادامه الویت های ذخیره سازی را تک تک بازگو می کنیم.

کیفیت تصویر برداری هر دوربین مداربسته

در محاسبه حجم ذخیره سازی تصاویر دوربین مداربسته روی هارد اینها مهم است که اول کیفیت دوربین ها چه میزان است و قرار است در دستگاه ضبط کننده با چه کیفیتی ذخیره گردد.

تکنولوژی ذخیره سازی روی هارد دوربین مداربسته

تکنولوژی ضبط بر روی DVR یا NVR چیست؟ این مورد بسیار مهم است چرا که هر چقدر از تکنولوژی جدید تر استفاده شود میزان ذخیره سازی به شدت افزایش میابد. شاید H.264 ، H265 یا H.265+ را شنیده باشید. اما شاید باورتان نشود با تغییر یک تکنولوژی می توانید چقدر به میزان ذخیره سازی در هارد برای دوربین مدار بسته کمک کنید. در بسیاری از مواقع خرید یک دی وی آر با تکنولوژی بالاتر، کم هزینه تر از خرید یک دی وی آر معمولی و یک هارد با ظرفیت بالا می باشد.

مدت ضبط تصاویر روی هارد دوربین مداربسته

این مورد نیز بسیار مهم است. در بسیاری از اماکن که به دوربین مدار بسته تجهیز شده است در اکثر زمانها مثل شبها یا روزهای تعطیل هیچ رفت و آمدی انجام نمی پذیرد و در صورتی که دوربین مدار بسته در ضبط دائم تنظیم شده باشد، میزان قابل توجه ای از فضای هارد به ذخیره تصاویر محیط خالی صرف شده است. در صورتیکه می توان با فعال کردن حالت تشخیص حرکت یا motion detection، این میزان ظرفیت را بازگرداند. در این حالت تصویری توسط دوربین مداربسته روی هارد ذخیره نمیشود مگر زمانی که دوربین حرکتی در محیط تشخیص دهد.

تشخیص حرکت در دوربین مداربسته

تشخیص حرکت در دوربین مداربسته

تعداد فریم های ذخیره سازی روی هارد دوربین مداربسته

هر ثانیه از فیلم شامل تعدادی عکس یا فریم می شود. حداکثر این تعداد فریم 30 عدد می باشد که به نظر ما بجز در اماکن بسیار حساس، اصلا این میزان فریم برای دوربین مدار بسته به کار نمی آید. پیشنهاد ما عددی بین 10 تا 15 فریم در ثانیه است تا میزان ذخیره سازی فیلم در هارد را بیش از دو برابر افزایش دهد.

حداکثر زمانی که برای نگهداری تصاویر در هارد دوربین مداربسته نیاز است

در آخر پس از در نظر گرفتن موارد بالا باید بدانیم که حداکثر زمان مورد نیاز برای نگهداری تصاویر در هارد دوربین مداربسته روی DVR یا NVR چقدر است، تا بتوان در نهایت میزان هارد مورد نظر را محاسبه نمود.

محاسبه آنلاین میزان هارد مورد نیاز برای ذخیره سازی تصاویر دوربین مداربسته روی هارد

حتی با دانستن اطلاعاتی که در بالا گفته شد بازهم محاسبه میزان هارد مورد نیاز برای دوربین مداربسته محاسبات دشواری دارد. اما به وسیله نرم افزارهای مختلفی این کار بسیار آسان شده است و کافیست اطلاعات ذکر شده را در این نرم افزارها وارد نمایید تا میزان هارد مورد نیاز دستگاه DVR یا NVR محاسبه و اعلام شود.

محاسبه میزان هارد مورد نیاز برای دوربین های مداربسته با استفاده از نرم افزار Milesight Smart Tools

یکی از نرم افزار های کاربردی برای محاسبه میزان هارد مورد نیاز دوربین مداربسته نرم افزار Milesight Smart Tools با ورود به این نرم افزار و طی مراحلی ساده میتوانید میزان دقیق هارد مورد نیاز دستگاه DVR یا NVR خود را بر اساس نوع و تعداد دوربین ها و بسیاری پارامترهای دیگر که در بالا ذکر شد محاسبه نمایید.

برای مشاهده نحوه کار و محاسبه میزان هارد مورد نیاز دوربین مداربسته توسط نرم افزار Milesight Smart Tools ویدئوی زیر از شرکت آریا ایمن را مشاهده نمایید و مراحل را دنبال نمایید.

۲ دیدگاه در “نحوه محاسبه میزان مورد نیاز هارد دوربین مداربسته

  1. موسوی گفت:

    سلام اساتید
    بسیار آموزنده بود سپاسگزارم از دست اندر کاران

    1. younes.aliakbari گفت:

      ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *