آموزشی

چه هارد دیسکی بخرم؟

چه هارد دیسکی بخرم؟
چه هارد دیسکی بخرم؟

چه هارد دیسکی بخرم؟

یکی از دغدغه های مهم  زمان خرید هاد دیسک این است که چه مشخصاتی را باید بررسی کنیم!

در این مقاله تمامی مشخصه های هارد دیسک را توضیح میدهیم و سپس بررسی میکنیم برای هر کاربری ، بررسی چه مشخصه هایی مهم تر است ، تا بتوانیم هارد دیسک مورد نیاز خودمان را از طیف وسیع انواع هارد ها انتخاب کنیم.

مشخصه های مهم هارد ها عبارت اند از:

RPM  

عبارت است از سرعت چرخش دیسک  

که عموما بین بازه ۵۴۰۰ دور در دقیقه تا ۷۲۰۰ دور دقیقه می باشد. و در سری های اینترپرایز ممکن است به ۱۰۰۰۰ دور در دقیقه نیز برسد.

نکته قابل توجه در این مشخصه این است که هر چه سرعت چرخش دیسک یا همان RPM سریعتر بیشتر باشد، زمان کمتری صرف جستجو کردن می شود و نرخ انتقال داده بیشتر می شود.

Mean Time Between Failures (MTBF)

میانگین بازه زمانی خرابی ( در واقع همان عمر مفید ) هارد است. که طبق اندازه گیری های استاندارد توسط کمپانی اعلام می شود و طبیعتا هرچه بیشتر باشد بهتر است.

بماند که صد در صد هم نباید روی این اعداد حساب باز کرد، زیرا در برخی کمپانی ها یک میلیون ساعت MTBF اعلام می شود ، چون ۱۱۴ سال استفاده از یک هارد عملا منطقی نیست!

بهتر است بجای این عدد مقدار باری که هارد متحمل می شود بر اساس حجم و ساعت های روشن بودنش بررسی کرد.

Load/unload cycles

تعداد دفعاتی است که درایو می تواند دیسک های خود را برای آماده سازی برای فعالیت خواندن/نوشتن توسط هد ها بچرخاند . اگر درایو در حال ضبط فیلم به صورت شبانه روزی است ، این رقم اهمیت کمتری پیدا می کند.

Data write/read capacity

ظرفیت نوشتن/خواندن داده ها – بر اساس رتبه ظرفیت/سال اندازه گیری می شود.

Power-on hours 

ساعت های روشن بودن ، تعداد ساعتی که درایو طراحی شده است تا روشن بماند.

Vibration tolerance

تحمل ارتعاش ،هرچه تعداد خشاب های بیشتری در NAS خود داشته باشید ، ارتعاش بیشتر خواهد بود. هارد دیسک ها از ارتعاش متنفر هستند و هارد دیسک های NAS برای مقابله با ارتعاشات ناشی از چندین دیسک در حال چرخش طراحی شده اند. برخی از مارک ها مانند Seagate’s Ironwolf حتی دارای سنسورهایی برای تشخیص و تنظیم دقیق این ارتعاشات هستند.

Power-efficiency

بهره وری در مصرف برق ، اکثر NAS و NVR های اختصاصی به عنوان دستگاه های مقرون به صرفه طراحی شده اند زیرا ۲۴/۷ کار می کنند. مصرف برق هارد درایو ممکن است در ظاهر نامعقول به نظر برسد ، اما در نظر داشته باشید که TS-253A NAS من بدون درایو فقط ۱۴.۴ وات کار می کند. بنابراین دو درایو WD Red با توان ۴.۵ وات که هر کدام در حال کار هستند ۹ وات مصرف می کنند که ۶۲.۵ درصد از مصرف برق NAS است.

اگر درایوها کارآمد نباشند ، بیش از یک سال ، عملکرد شبانه روزی می تواند هزینه های قابل توجهی را در مصرف انرژی به همراه داشته باشد. همچنین در نظر بگیرید که به طور کلی انرژی بیشتری مصرف می شود در نتیجه خروجی گرما بیشتر می شود.

Transfer speed

سرعت انتقال، اکثر هارد دیسک ها در این جمع بندی به حداکثر سرعت معمول انتقال ۱ گیگابیت بر ثانیه که یک شبکه خانگی می تواند تحمل کند نزدیک می شوند. (۱ گیگابیت بر ثانیه یا ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه = ۱۲۵ مگابایت بر ثانیه).

Advanced Format

فرمت پیشرفته AF)) به منظور افزایش تراکم هارد دیسک هرچه بیشتر ، فناوری AF توسط تولید کنندگان برجسته هارد دیسک توسعه یافته است. در واقع روشی برای سازماندهی داده ها بر روی درایو است و با سخت افزار و نرم افزارهای قدیمی سازگار است. اگر هارد دیسک با ظرفیت بالا (بیشتر از ۶ ترابایت) خریداری می کنید ، مطمئن شوید که از AF  پشتیبانی می کند.

تفاوت هارد دیسک های Desktop/NAS/Surveillance چیست؟

بنابراین شما در کل سه گزینه دارید: یک هارد دیسک استاندارد دسکتاپی ، یک هارد دیسک بهینه سازی شده توسط NAS یا یک هارد دیسک نظارتی.

یک هارد دسکتاپی استاندارد طوری طراحی شده است تا چند ساعت در طول روز مورد استفاده قرار گیرد. و می توانید از آن در لپ تاپ یا رایانه رومیزی استفاده می کنید که زمان بیشتری از شیانه روز را خاموش است تا روشن.

  اما در NAS یا NVR که ۲۴ ساعته و ۷ روزه کار می کند ، هارد دیسک شما به طور مداوم بدون استراحت و بدون راه اندازی مجدد کار می کند. هارد دیسک دسکتاپی در چنین محیطی دوام زیادی نخواهد داشت ، زیرا برای آن شرایط طراحی نشده است.

تفاوت های مهم دیگری نیز وجود دارد-هارد دیسک های NAS دارای کنترل بازیابی خطا در کنترل کننده دیسک هستند ، آنها بهینه سازی سیستم عامل را دارند که دیسک را برای عملیات معمولی NAS تنظیم می کند ، و آنها تحمل ارتعاش را دارند که در چند مورد بسیار مهم است. محفظه های دیسک NAS یکی دیگر از مزایایی که اغلب نادیده گرفته می شود این است که درایوهای NAS توسط سازندگان هارد دیسک برای سازگاری با پیکربندی های مختلف RAID و محفظه های NAS آزمایش می شوند.

اگر از هارد خود برای عنوان NVR استفاده می کنید اکنون به شما می گوییم چه هاردی مناسب DVR  و NVR است؟

چه هارد دیسکی بخرم؟

اگر به دنبال یک هارد دیسک برای NVR خود هستید ، حتما از هاردهای نظارتی یا Surveillance استفاده کنید زیرا آنها می توانند به راحتی تصاویر دوربین ها را به صورت شبانه روزی انجام دهند.

هارد های نظارتی در برند وسترن دیجیتال Western Digital مدل بنفش یا Purple هستند و در برند سیگیت Seagate سری اسکای هاوک Skyhawk می باشند.

چه هارد دیسکی بخرم؟

شما می توانید برای تهیه هارد های مورد نیاز خود با فروشگاه های آریا ایمن بزرگترین مرکز رسمی پخش هارد در خراسان رضوی واقع در مشهد تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *