تجهیزات شبکه و دوربین مداربسته در مشهد طراحی، فروش و نصب

معرفی روش‌هایی برای افزایش امنیت شبکه

معرفی روش‌هایی برای افزایش امنیت شبکه

جدول محتوا

تمام اطلاعات از طریق شبکه‌ها به اشتراک گذاشته می‌شوند، به همین دلیل ایمن بودن شبکه به معنی ایمن بودن اطلاعات در برابر افراد مخرب است. مدیران شبکه وظیفه دارند تا امنیت شبکه را تامین کنند و با استفاده از ابزارها و همچنین روش‌های مختلف، به افزایش امنیت شبکه بپردازیند.

در این مقاله می‌خواهیم شما را با روش‌هایی که می‌توان با استفاده از آنها فرآیند افزایش امنیت شبکه را انجام داد و از داده‌ها در برابر تهدیدات مختلف محافظت کرد، آشنا کنیم.

اگر در حال یادگیری مسیر شغلی مدیر شبکه هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله “مدیر شبکه کیست” را مطالعه کنید. در این مقاله به بررسی شرح وظایف مدیر شبکه و مسیر یادگیری و پیشرفت این تخصص پرداخته‌ایم.

روش‌هایی برای افزایش امنیت شبکه

اهمیت ندارد که شبکه شما کوچک است، هکرها و بات‌ها همیشه به دنبال یک حفره در شبکه برای نفوذ و جمع آوری اطلاعات میگردند تا بتوانند از آن اطلاعات سوء استفاده کنند. پس دقت داشته باشید که حتی اگر شبکه کوچکی دارید، باید به صورت مداوم برای افزایش امنیت شبکه خود فعالیت‌هایی را انجام دهید.

1.از فایروال استفاده کنید

فایروال شبکه

اولین قدم برای هر مهاجمی، یافتن آسیب پذیری‌های شبکه با اسکن پورت‌های باز است. پورت‌ها مکانیسم‌هایی هستند که به وسیله آنها، شبکه کسب و کار شما به دنیای گسترده اینترنت متصل می‌شود. یک هکر، یک پورت باز را به عنوان یک دعوتنامه برای دسترسی و بهره برداری از شبکه می‌داند.

راه اندازی فایروال شبکه به عنوان اولین قدم برای افزایش امنیت شبکه محسوب می‌شود. فایروال شبکه، پورت‌هایی را که نیازی به باز بودن ندارند را قفل می‌کند و از نفوذ جلوگیری می‌کند.

درواقع یک فایروال با پیکربندی مناسب به عنوان اولین خط دفاع در هر شبکه‌ای عمل می‌کند. فایروال، قوانینی را تعیین می‌کند که کدام پورت‌ها باید باز و کدام پرت‌ها بسته شوند و تنها پورت‌هایی که باید باز باشند، پورت‌هایی برای سرویس‌هایی هستند که باید اجرا کنید.

به طور معمول، اکثر روترهای شبکه دارای نوعی عملکرد فایروال هستند، بنابراین اگر یک روتر پشت ارائه دهنده خدمات یا مودم کابلی خود دارید، به احتمال زیاد شبکه شما از فایروال برخوردار است.

درواقع روتر‌ها جزو تجهیزات اصلی شبکه محسوب می‌شوند که در افزایش امنیت شبکه، نقش حیاتی را دارند. برای افزایش امنیت روتر شبکه خود، می‌توانید مقاله “افزایش امنیت روتر شبکه” را مطالعه کنید.

2.رمز عبور فایروال خود را تغییر دهید

یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که برخی از مدیران شبکه مرتکب آن می‌شوند، استفاده از کردن از حالت پیش فرض فایروال تجهیزاتی مانند روترهای شبکه است. درواقع فایروال روترهای شبکه از یک نام کاربری و رمز عبور پیش فرضی برخوردار هستند که به راحتی می‌توان با یک سرچ ساده آن را به دست آورد، که این موضوع باعث در خطر بودن روترهای شبکه‌ای است که اطلاعات آن‌ها روی حالت پیش فرض است و نام کاربری و رمز عبورشان تغییر پیدا نکرده است.

پس قدم دوم پس از استفاده از فایروال، تغییر رمز عبور و حتی نام کاربری آن است.

3.تمام نقاط پایانی را رمزگذاری کنید

برای جلوگیری از نفوذ می‌توان به راحتی سیستم‌ عامل‌های Mac OS، Windows و Linux را که در شبکه موجود هستند، رمزگذاری کرد. مطمئن شوید که از کلید‌های رمزگذاری سیستم‌ها را در یک پایگاه داده یا مکانی امن برای ذخیره سازی، ذخیره کنید تا با مشکل مواجه نشوید. کاربران ممکن است رمزهای خود را گم کنند.

4.به صورت منظم بکاپ بگیرید

فردی درحال بکاپ گرفتن از شبکه

تهیه نسخه پشتیبان در فضای ابری نسبت به روش‌های سنتی بسیار به صرفه‌تر است. همچنین دسترسی به بکاپ‌هایی که درون فضای ابری ذخیره سازی شده‌اند بسیار آسان است.

با بکاپ گرفتن منظم از سرور، از سرقت و فساد داده‌ها جلوگیری می‌کنید و به تداوم کسب و کار و همچنین حفاظت از مالکیت معنوی کمک می‌کنید.

5.به کاربران آموزش دهید

یکی از اصلی‌ترین روش‌هایی که هکرها برای نفوذ به شبکه از آن استفاده می‌کنند، روش‌های فیشینگ است. درواقع هکرها با گول زدن کاربران نهایی، می‌توانند به شبکه دسترسی پیدا کنند و به شبکه آسیب برسانند.

با آموزش کاربران به صورت صحیح، می‌توانید از این اتفاق جلوگیری کنید و به افزایش امنیت شبکه خود، کمک کنید.

6.از VLANها استفاده کنید

در شبکه شما، لزوما همه افراد به همه داده‌ها و اطلاعات نیاز ندارند، به همین دلیل نیاز است که برای افراد دسترسی‌ها و مجوز‌های خاص ایجاد کنید تا از دسترسی افراد به اطلاعات محرمانه‌تر جلوگیری کنید.

برای این کار می‌توان از VLANها استفاده کرد. برای مثال شما می‌توانید بخش مالی شبکه را روی یک VLAN داشته باشید، درحالی که بخش فروش روی VLAN دیگری قرار دارد. این تقسیم بندی به شما اجازه می‌دهد تا روی دسترسی‌ها به اطلاعات نظارت کامل داشته باشید و بدانید چه افرادی به چه اطلاعاتی دسترسی دارند.

7.از IPS استفاده کنید

فایروال به افزایش امنیت شبکه شما کمک می‌کند، اما برای همیشه کافی نخواهد بود. امروزه بخش عمده‌ای از ترافیک شبکه از پورت 80 برای ترافیک HTTP یا وب می‌رود. بنابراین اگر این پورت را باز بگذارید، همچنان در معرض خطر حملاتی هستید که پورت 80 را هدف قرار می‌دهند.

علاوه بر فایروال، فناوری IPS می‌تواند نقش کلیدی در افزایش امنیت شبکه ایفا کند. IPS(Intusion Prevention System) جریان ترافیک را برای ناهنجاری‌هایی که می‌تواند نشان دهنده فعالیت مخرب باشد، نظارت می‌کند.

8.از WAF استفاده کنید

WAF(Web Application Firewall) به طور خاص وظیفه محافظت در برابر حملاتی را دارد که به طور خاص علیه برنامه‌ها هدف قرار می‌گیرند. اگر در شبکه خود، میزبان وب اپلیکیشن‌ها هستید، WAF در مقابل وب سرور یک فناوری کلیدی محسوب می‌شود که باید از آن استفاده کرد.

9.از VPN استفاده کنید

VPN شبکه

اگر تمام مشکلات محافظت از شبکه خود را پشت سر گذاشته‌اید، منطقی است که این حفاظت را به کارمندان و مشتریان از راه دور خود نیز گسترش دهید.

یک VPN یا شبکه خصوصی مجازی، به کارمندان و مشتریان شما اجازه می‌دهند تا با یک تونل رمزگذاری شده وارد شبکه شما شوند. سپس می‌توان از آن تونل برای محافظت موثر از اطلاعات کارمندان و مشتریان خود با کمک فایروال، فناوری‌های IPS و WAF استفاده کرد.

جمع بندی

افزایش امنیت شبکه به معنای افزایش امنیت اطلاعات کاربران و شرکت است. در این مقاله به بررسی روش‌هایی برای افزایش امنیت شبکه پرداختیم که شما می‌توانید به عنوان یک مدیر شبکه با استفاده از آنها، امنیت شبکه خود را تضمین کنید.

ممنونیم که تا آخر این مقاله با ما همراه بودید. امیدواریم توانسته باشیم طی این مقاله به شما برای افزایش امنیت شبکه کمک کنیم. خیلی خوشحال می‌شویم نظرات خود را زیر همین پست برای ما ارسال کنید و تجربیات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید