تجهیزات شبکه و دوربین مداربسته در مشهد طراحی، فروش و نصب

معرفی انواع روتر شبکه

معرفی انواع روتر شبکه

جدول محتوا

روتر شبکه به عنوان یکی از اصلی‌ترین تجهیزات شبکه محسوب می‌شود که در اکثر شبکه‌ها، از شبکه‌های خانگی گرفته تا شبکه بزرگ و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به دلیل اینکه از روتر شبکه در انواع شبکه استفاده می‌شود، انواع روتر‌ شبکه بوجود آمده‌ است که دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند.

در این مقاله می‌خواهیم به بررسی انواع روتر شبکه بپردازیم و شما را با ویژگی‌ها و تفاوت‌های هر یک از این روترها آشنا کنیم.

اگر قصد خرید روتر شبکه دارید و کمی برای خرید گیج شده‌اید به کمک نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله “راهنمای خرید روتر شبکه” را مطالعه کنید.

معرفی انواع روتر شبکه

روتر وایرلس(Wireless)

روتر وایرلس

روترهای وایرلس برای ارائه اتصال Wi-Fi به لپ تاپ‌ها، تلفن‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های دارای قابلیت شبکه Wi-Fi استفاده می‌شوند و همچنین می‌توانند مسیریابی اترنت استاندارد را برای تعداد کمی از سیستم‌های شبکه سیمی ارائه دهند.

روترهای وایرلس قادر به تولید سیگنال وایرلس در خانه یا محل کار شما هستند و به رایانه‌ها موجود در محدوده اجازه می‌دهند تا به روتر متصل شوند و از اینترنت استفاده کنند. اگر اتصال در یک محیط داخلی باشد، برد روتر بی سیم حدود 45 متر است و زمانی که اتصال در فضای باز باشد، برد روتر می‌تواند تا 92 متر افزایش پیدا کند. البته دقت باشید که این مقدار مسافت بستگی به مدل روتر دارد.

روتر سیمی(Wired)

روتر سیمی

روتر سیمی دستگاهی است نوع دیگری از انواع روتر شبکه است که برای اتصال دستگاه‌های مختلف به شبکه از طریق کابل‌های شبکه(معمولا کابل‌های اترنت) مورد استفاده قرار می‌گیرند. این روترها برخلاف روترهای وایرلس، از امواج رادیویی برای ارسال داده‌ها استفاده نمی‌کنند و به همین دلیل معمولا پایداری و سرعت بیشتری دارند.

تفاوت روتر سیمی و روتر وایرلس

ویژگی روتر سیمی روتر وایرلس
اتصال از طریق کابل شبکه از طریق امواج رادیویی
سرعت معمولا بالاتر به دلیل عدم تداخل متغیر و وابسته به عوامل محیطی و تداخلات
پایداری بسیار پایدار و کمتر تحت تاثیر عوامل خارجی ممکن است تحت تأثیر عوامل محیطی مانند دیوارها و سایر دستگاه‌ها قرار گیرد
امنیت معمولاً بالاتر به دلیل محدودیت‌های فیزیکی نیاز به رمزگذاری قوی برای حفظ امنیت
محدوده پوشش محدود به طول کابل بستگی به قدرت سیگنال و موانع محیطی دارد
سهولت نصب نیاز به کابل‌کشی نصب آسان‌تر و بدون نیاز به کابل‌کشی
مناسب برای فعالیت‌هایی که به سرعت و پایداری بالا نیاز دارند (مانند بازی‌های آنلاین، انتقال فایل‌های بزرگ، استریم ویدیو)، محیط‌های صنعتی استفاده عمومی در خانه‌ها، ادارات و مکان‌هایی که نیاز به اتصال بی‌سیم دارند
مزایا سرعت بالا، پایداری، امنیت بیشتر سهولت نصب، قابلیت حمل و نقل، پوشش گسترده‌تر
معایب محدودیت در جابجایی دستگاه‌ها، نیاز به کابل‌کشی سرعت کمتر در برخی موارد، آسیب‌پذیری در برابر تداخلات

روتر مسیریاب اصلی(Core)

روتر مسیریاب اصلی(Core)

روتر مسیریاب اصلی یا روتر هسته، نوعی روتر است که می‌تواند داده‌ها را در یک شبکه مسیریابی کند، اما قادر به مسیریابی داده‌ها بین شبکه‌ها نیست.

این نوع از انواع روتر شبکه یک دستگاه ارتباطی بین رایانه‌های و تجهیزات موجود در شبکه است و به عنوان ستون فقرات شبکه‌ها شناخته می‌شود، زیرا به اتصال همه دستگاه‌های شبکه کمک می‌کند.

روتر مجازی(Virtual)

روتر مجازی

روتر مجازی نسخه نرم افزایری یک روتر فیزیکی است که روی یک سرور یا ماشین مجازی اجرا می‌شود. برخلاف روترهای فیزیکی که به صورت سخت افزاری طراحی شده‌آند، روتر‌های مجازی به صورت نرم افزاری پیاده سازی می‌شوند و تمامی عملکردهای یک روتر فیزیکی را شبیه سازی می‌کنند.

تفاوت روتر مجازی و فیزیکی

ویژگی روتر فیزیکی روتر مجازی
سخت افزاری دارای سخت افزار اختصاصی است روی سرور یا ماشین مجازی اجرا می‌شود
انعطاف پذیری کم بالا
مقیاس پذیری محدود بالا
هزینه بالا پایین
مدیریت پیچیده آسان

روتر غیر متمرکز(Edge)

روتر غیر مترمرکز نسبت به سایر روتر‌ها از اطلاعات بخش کوچکی از شبکه برخوردار است و در مرز شبکه قرار می‌گیرد. این روترها اجازه می‌دهند تا یک شبکه داخلی به شبکه‌های خارجی متصل شوند و با روتر‌های آن شبکه‌ها ارتباط برقرار کنند، به همین دلیل به این نوع روتر‌ها، روتر‌های دسترسی نیز گفته می‌شود

این نوع از انواع روتر شبکه ، از یک BGP خارجی(پروتکل Border Gateway) برای برقراری ارتباط با شبکه‌های راه دور از طریق اینترنت استفاده می‌کند.

پل-روتر(Brouter)

پل-روتر

پل روتر درواقع ترکیبی از دو دستگاه روتر(Router) و پل(Bridge) است و از ویژگی هر دو این دستگاه‌ها برخوردار است. این دستگاه هم می‌تواند مسیریابی داده‌ها بین شبکه‌های مختلف را انجام دهد(مثل روتر) و هم می‌تواند ترافیک را دورون یک شبکه مدیریت کند(مثل یک پل).

روتر باند پهن(Broadban)

روترهای باند پهن عمدتا برای دسترسی به اینترنت پر سرعت مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولا این نوع روترها زمانی که از طریق تلفن به اینترنت متصل می‌شوید و از فناوری صوتی از طریق IP(VOIP) استفاده می‌کنید، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اکثر روترهای باند پهن دارای سه یا چهار پورت اترنت برای اتصال لپ تاپ و سیستم‌های دسکتاپ هستند.

جدول تفاوت‌های انواع روتر شبکه شبکه

نوع روتر تعریف کلی ویژگی‌های کلیدی کاربردها
روتر سیمی روتری که از کابل‌های شبکه برای اتصال دستگاه‌ها استفاده می‌کند. سرعت بالا، پایداری، امنیت بیشتر، مناسب برای فعالیت‌های حساس به تأخیر شبکه‌های خانگی، اداری، صنعتی
روتر وایرلس روتری که از امواج رادیویی برای اتصال بی‌سیم دستگاه‌ها استفاده می‌کند. سهولت نصب، قابلیت حمل و نقل، پوشش گسترده‌تر، مناسب برای استفاده خانگی و اداری شبکه‌های خانگی، اداری، اماکن عمومی
روتر مجازی نسخه نرم‌افزاری یک روتر فیزیکی است که روی یک سرور اجرا می‌شود. انعطاف‌پذیری بالا، مقیاس‌پذیری، هزینه کمتر، مدیریت آسان شبکه‌های مجازی خصوصی، شبکه‌های تعریف‌شده توسط نرم‌افزار، شبکه‌های کلود
روتر باند پهن روتری که برای اتصال به اینترنت پرسرعت باند پهن طراحی شده است. سرعت بالا، قابلیت پشتیبانی از پروتکل‌های مختلف اینترنت شبکه‌های خانگی و اداری که نیاز به سرعت بالای اینترنت دارند
پل-روتر (Brouter) ترکیبی از روتر و پل است که هم می‌تواند مسیریابی کند و هم ترافیک را در یک شبکه مدیریت کند. انعطاف‌پذیری بالا، مناسب برای شبکه‌های پیچیده شبکه‌های سازمانی، شبکه‌های دانشگاهی
روتر غیرمتمرکز روتری که تصمیم‌گیری در مورد مسیریابی را به صورت توزیع شده بین چندین روتر انجام می‌دهد. مقاومت در برابر خرابی، مقیاس‌پذیری بالا، کاهش تأخیر شبکه‌های گسترده محتوا، شبکه‌های حسگر بی‌سیم
روتر مسیریاب اصلی روتری که وظیفه اصلی آن مسیریابی بسته‌های داده درون یک شبکه میباشد. هسته اصلی شبکه، مدیریت ترافیک سنگین شبکه‌های بزرگ و پیچیده

جمع بندی

روتر شبکه به عنوان ستون فقرات شبکه و ایجاد کننده ارتباطات بین تجیزات شبکه شناخته می‌شود که انواع مختلفی برای انواع کاربردها و انواع شبکه‌ها دارد. در این مقاله به بررسی انواع روتر شبکه پرداختیم و تفاوت‌های هر یک از این نوع روترها را مورد بررسی قرار دادیم.

اگر به دنبال خرید روتر شبکه با کیفیت بالا و همچنین قیمت مناسب هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما بخش “روتر” در سایت مجموعه آریا ایمن را مورد بررسی قرار دهید. مجموعه آریا ایمن علاوه بر روترهای میکروتیک که جزو برترین روترهای بازار محسوب می‌شود، روترهای دیگری نیز موجود دارد که می‌توانید با مراجعه به بخش روتر تمام آنها را مورد بررسی قرار دهید.

ممنونیم که تا آخر این مقاله با ما همراه بودید. امیدواریم توانسته باشیم طی این مقاله شما را با انواع روتر آشنا کنیم. خیلی خوشحال می‌شویم نظرات خود را زیر همین پست برای ما ارسال کنید و در صورتی که تجربه خرید از مجموعه آریا ایمن را دارید، تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید