تجهیزات شبکه و دوربین مداربسته در مشهد طراحی، فروش و نصب

دوربین مداربسته تحت شبکه چیست؟

جدول محتوا

دوربین مداربسته IP یا دوربین مداربسته تحت شبکه، نوعی دوربین مداربسته امنیتی است که فیلم‌های ویدئویی را از طریق شبکه IP دریافت و ارسال می‌کند. این دوربین‌ها جزو دوربین‌های پرکاربرد برای نظارت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در این مقاله قصد داریم به بررسی دوربین مداربسته IP یا دوربین مداربسته تحت شبکه بپردازیم و مزایا و معایب این نوع دوربین مداربسته را مورد بررسی قرار دهیم.

دوربین مداربسته تحت شبکه

دوربین‌های مداربسته برخلاف دوربین‌های آنالوگ(CCTV)، دوربین‌های IP به دستگاه‌های ضبط محلی نیازی ندارند، فقط به یک شبکه محلی نیاز دارند. دوربین مداربسته تحت شبکه به همان روشی که تلفن‌ها و رایانه‌ها به شبکه‌ها متصل می‌شوند و اطلاعات را انتقال می‌دهند.

دوربین مداربسته تحت شبکه چگونه کار می‌کند؟

دوربین‌‌های مداربسته IP برای انتقال فیلم به یک ضبط کننده ویدئوی دیجیتال(DVR) به یک کابل ویدئو کواکسیال نیاز دارند. از طرف دیگر، یک دوربین مداربسته IP می‌تواند فیلم را از طریق یک اتصال بی سیم انتقال دهد. به طور خاص، دوربین‌ مداربسته تحت شبکه از طریق Wi-Fi، کابل اترنت یا USB به یک ضبط کننده ویدئوی شبکه(NVR) متصل می‌شوند.

یک دوربین مداربسته IP فیلم را با وضوح بالا، بسته به مدل دوربین، وضوح تصویر می‌تواند تا 16 مگاپیکسل باشد. هر دوربین IP مجهز به یک تراشه پردازشی است که فیلم را در حین ضبط فشرده می‌کند.

این موضوع به معنای این است که هر چه رزولوشن دوربین بالاتر باشد، هر فیلم ضبط شده حاوی داده بیشتری است. تصاویر با وضوح بالا نسبت به تصاویر با کیفیت پایین به فضای ذخیره سازی بیشتر و پهنای باند بیشتری برای انتقال داده نیاز دارند.

برای انتقال تصاویر HD از طریق یک شبکه، دوربین‌های IP باید فایل‌ها را فشرده کنند یا فایل‌ها را کوچکتر کنند تا از مصرف پهنای باند بیش از حد جلوگیری می‌شود. استانداردهای فشرده سازی مدرن مثل h.264 و MPEG-4 به این معنی است که وقتی فیلم در نهایت به تلفن یا رایانه شما می‌رسد، یا هیچ افتی وجود ندارد، یا فقط یک افت کوچک در نرخ فریم و وضوح تصویر وجود دارد.

مزایای دوربین مداربسته تحت شبکه

1.نصب آسان

نصب دوربین‌های مداربسته IP بسیار آسان است. نصب دوربین‌های مداربسته به طور مستقیم به یک روتر شبکه متصل می‌شود. این نوع دوربین‌های مداربسته از طریق یک کابل به هم متصل می‌شوند، در حالی که دوربین‌های آنالوگ برای عملکرد نیاز به دو سیم نیاز دارند.

برای اتصال و نصب دوربین مداربسته تحت شبکه نیازی نیست که در علم الکترونیک یا کامپیوتر متخصص بود. به سادگی می‌توان با پیروی از دستورالعمل‌هایی که همراه دوربین ارائه می‌شود، دوربین را متصل کنید و در کمترین زمان راه اندازی می‌شود.

2.کیفیت تصویر عالی

با استفاده از دوربین‌های مداربسته IP می‌توانید وضوح تصویر عالی داشته باشید. این دوربین‌ها کیفیت فیلمبرداری بالایی دارند و تا 20 برابر بهتر از دوربین‌های مداربسته آنالوگ تصویربرداری می‌کنند. به دلیل عملکردهای زوم بهبود یافته، تشخیص اجسام از راه دور بسیار آسان‌تر است.

3.افزایش امنیت

دوربین مداربسته تحت شبکه نسبت به دوربین‌های آنالوگ سنتی از امنیت بسیار بالاتری برخوردار هستند. این نوع دوربین‌های مداربسته با وب سرورهای داخلی خود متصل هستند و فایل‌های ویدیویی را رمز گذاری شده ذخیره سازی می‌کنند.

4.ذخیره سازی داده‌ها

با اتصال مستقیم دوربین مداربسته IP به اینترنت، می‌توان تمام فیلم‌ها را ضبط کرد و مستقیما در یک سرور متمرکز ذخیره سازی کرد. علاوه بر این، دوربین‌های مداربسته تحت شبکه به دیسک یا نوارهای ذخیره سازی نیازی ندارند.

معایب دوربین‌های مداربسته IP

استفاده از دوربین‌های مداربسته IP علاوه بر مزایایی که به همراه دارد، می‌تواند معایبی نیز به همراه داشته باشند.

1.هزینه‌های بالا

هزینه‌های دوربین مداربسته IP نسبت به دوربین‌های مداربسته آنالوگ سنتی بالاتر است. درواقع به دلیل وجود تجهیزات انتقال داده پیچیده‌تر و پروتکل‌هایی که این نوع دوربین‌های مداربسته از آنها برخوردار هستند، دوربین‌های تحت شبکه از قیمت و هزینه‌های بالاتری برخوردار هستند.

2.نیاز به پهنای باند بالا

دوربین‌های مداربسته تحت شبکه حجم زیادی از داده را تولید می‌کنند و برای انتقال روان تصاویر به پهنای باند بالایی نیاز دارند. در صورت محدود بودن پهنای باند، ممکن است کیفیت تصاویر کاهش پیدا کند یا با تاخیر انتقال پیدا کنند.

3.پیچیدگی در مدیریت

مدیریت تعداد زیادی دوربین مداربسته IP نیاز به نرم افزارهای مدیریت پیچیده‌تری دارد و ممکن است برای کاربران مبتدی دشوار باشد.

دوربین مداربسته تحت شبکه در مقابل دوربین مداربسته آنالوگ

ویژگی دوربین مداربسته تحت شبکه (IP) دوربین مداربسته آنالوگ
کیفیت تصویر بسیار بالا پایین‌تر
قابلیت‌های هوشمند زیاد کم
انعطاف‌پذیری بالا پایین
هزینه اولیه بالا پایین
نصب آسان پیچیده
پهنای باند نیاز به پهنای باند بالا نیازی به پهنای باند ندارد
امنیت آسیب‌پذیر در برابر حملات سایبری امن‌تر

جمع بندی

دوریین مداربسته تحت شبکه یا IP به عنوان دوربین‌های مداربسته مدرن محسوب می‌شوند که جایگزین مدل‌های سنتی آنالوگ می‌شوند و همانطور که گفتیم از کیفیت تصویربرداری بالاتری برخوردار هستند و نگهداری از آنها ساده است.

اگر قصد خرید دوربین مداربسته تحت شبکه دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما به بخش “دوربین مداربسته تحت شبکه” در سایت آریا ایمن مراجعه کنید.

ممنونیم که تا آخر این مقاله با ما همراه بودید. امیدواریم توانسته باشیم طی این مقاله شما را با دوربین مداربسته تحت شبکه آشنا کنیم. خیلی خوشحال می‌شویم نظرات خود را زیر همین پست برای ما ارسال کنید و در صورتی که تجربه خرید دوربین مداربسته از مجموعه آریا ایمن را دارید، تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید