تجهیزات شبکه و دوربین مداربسته در مشهد طراحی، فروش و نصب

معرفی انواع لنز دوربین مداربسته

معرفی انواع لنز دوربین مداربسته

جدول محتوا

لنز دوربین مداربسته به عنوان اصلی‌ترین بخش دوربین مداربسته محسوب می‌شود که میدان دید، قابلیت‌های زوم و همچنین کیفیت کلی تصویر را تعیین می‌کند. در نتیجه، انتخاب دوربین با لنز مناسب یا حتی تهیه لنز جداگانه مناسب برای دوربین مداربسته، می‌تواند به تصویر برداری موثر و با کیفیت کمک کند.

در این مقاله می‌خواهیم به بررسی انواع لنز دوربین مداربسته بپردازیم و کاربرد هر یک از آنها را بررسی کنیم تا به شما برای تهیه بهترین لنز دوربین مداربسته کمک کنیم.

همچنین اگر قصد خرید بهترین دوربین مداربسته را براساس نیاز خود دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله “راهنمای خرید دوربین مداربسته” را مطالعه کنید. در این مقاله به بررسی انواع دوربین مداربسته و همچنین نکاتی برای خرید بهترین دوربین مداربسته پرداخته‌ایم که می‌توانند به شما برای خرید دوربین مداربسته مناسب با نیاز خود، کمک کنند.

معرفی انواع لنز دوربین مداربسته

لنز دوربین مداربسته براساس مواردی مانند فاصله کانونی و زاویه دید به دو دسته مختلف تقسیم می‌شوند.

لنز دوربین مداربسته براساس فاصله کانونی

لنز دوربین مداربسته براساس فاصله کانونی

فاصله کانونی لنز، به میزان بزرگنمایی تصویر و زاویه دید دوربین‌های مداربسته اشاره دارد. لنزهای دوربین مداربسته براساس فاصله کانونی به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند که در ادامه به معرفی هر یک میپردازیم.

لنزهای ثابت(Fixed Focus Lens)

همانطور که از اسم لنز ثابت مشخص است، این نوع لنز از قبل تنظیم شده است و دوربین‌های مداربسته‌ای که از لنز ثابت برخوردار هستند، میدان دید ثابتی را در اختیار شما قرار می‌دهند و قابل تنظیم و تغییر میدان دید نیستند و شما نیاز دارید که به صورت فیزیکی دوربین مداربسته را به صورت کامل باز کنید و میدان دید را تغییر دهید.

  • فاصله کانونی ثابتی دارند و قابلیت تغییر فاصله کانونی ندارند.
  • زاویه دید مشخصی دارند و برای مکان‌هایی با شرایط ثابت مانند فروشگاه‌ها مناسب هستند.
  • قیمت پایین‌تری نسبت به سایر لنزها دارند.

لنز وریفوکال(Vari-focal Lens)

لنز وریفوکال برعکس لنزهای ثابت، دارای قابلیت تنظیم فاصله کانونی، زاویه دید و حتی سطح زوم هستند. این نوع لنز دوربین مداربسته معمولا برای مکان‌هایی مانند فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها، ادارات دولتی و انبارها که امکان وقوع رخداد خاص و غیر مترقبه‌ای وجود دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • فاصله کانونی متغیری دارد.
  • از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است و برای مکان‌هایی که نیاز به تنظیم زاویه دید دارند مناسبت هستند.
  • قیمت این نوع لنز، نسبت به لنزهای ثابت بیشتر است.

لنز دوربین مداربسته براساس زاویه دید

لنز دوربین مداربسته براساس زاویه دید

زاویه دید لنز دوربین مداربسته، به میزان گستردگی فضایی که دوربین می‌تواند پوشش دهد اشاره دارد. لنزها براساس زاویه دید به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند که در ادامه به بررسی هر یک میپردازیم.

لنزهای واید(Wide Angle Lens)

لنزهای واید توانایی پوشش محیط‌های گسترده‌ و وسیعی را نسبت به دوربین‌های استاندارد و معمولی دارند. این موضوع باعث شده است که دوربین‌های مداربسته‌ای که از لنزهای واید استفاده می‌کنند، برای مکان‌هایی مثل پارکینگ‌ها، فروشگاه‌ها و املاک مناسب باشد.

  • میدان دید عالی و گسترده
  • فوکوس خودکار از راه دور
  • فاصله کانونی کوتاه
  • قیمت نسبتا بالا

لنزهای تله فوتو(telephoto lens)

لنزهای تله فوتو برخلاف لنزهای واید، فواصل کانونی زیادی دارند و برای عکسبرداری از سوژه‌های دور با وضوح و جزئیات زیاد طراحی شده‌اند. این نوع لنز دوربین مداربسته به دلیل اینکه توانایی پوشش محیط‌های گسترده را ندارد و میدان دید پایینی دارند، مناسب برای استفاده در مناطق باریک مانند راهروها هستند.

  • زاویه دید محدود
  • بزرگنمایی مناسب تصاویر از فاصله دور

سایر لنزهای دوربین مداربسته

لنزهای چشم ماهی(Fish-eye Lens)

لنزهای چشم ماهی(Fish-eye Lens)

لنزهای چشم ماهی، براساس لنز چشم ماهی واقعی تولید شده است و دید وسیع‌تری را از ناحیه تحت نظارت قرار می‌دهد. این لنز یک نمای 180 درجه را پوشش می‌دهد و امکان نظارت بر یک منطقه بزرگ را تنها با یک دوربین مداربسته فراهم می‌کند.

  • زاویه دید بسیار گسترده
  • پوشش فضاهای نسبتا بزرگ
  • انحراف شدید در لبه‌های تصویر

جمع بندی

هنگام خرید دوربین مداربسته، نیاز است تا به نوع لنز آن نیز دقت داشته باشید چرا که لنز دوربین‌های مداربسته به عنوان اصلی‌ترین بخش آنها محسوب می‌شوند و کاربرد اصلی دوربین مداربسته به نوع لنز آن بستگی دارد. در این مقاله به بررسی چند نمونه از رایج‌ترین لنزهای دوربین مداربسته پرداختیم و سعی داشتیم به شما برای خرید دوربین مداربسته به لنز مناسب کمک کنیم.

اگر قصد خرید دوربین مداربسته دارید می‌توانید به بخش “دوربین مداربسته” مراجعه کنید و انواع دوربین‌های مداربسته موجود در مجموعه آریا ایمن را بررسی کنید. مجموعه آریا ایمن به عنوان یکی از برترین فروشندگان دوربین مداربسته و انواع تجهیزات امنیتی در ایران میباشد که چندین سال ثابقه در زمینه فروش انواع دوربین مداربسته دارد.

ممنونیم که تا آخر این مقاله با ما همراه بودید. امیدوارم توانسته باشیم طی این مقاله شما را با انواع لنز دوربین مداربسته آشنا کنیم. خیلی خوشحال می‌شویم نظرات خود را زیر همین پست برای ما ارسال کنید و در صورتی که تجربه خرید از مجموعه آریا ایمن را دارید، تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید