تجهیزات شبکه و دوربین مداربسته در مشهد طراحی، فروش و نصب

کابل فیبر نوری چیست؟

کابل فیبر نوری چیست؟

جدول محتوا

فیبر نوری از جدید‌تریرن نوع شبکه‌های اطلاعاتی محسوب می‌شود که با استفاده از تجهیزات خاصی مانند کابل فیبر نوری ، اطلاعات را دریافت و منتشر می‌کنند. کابل فیبر نوری، به عنوان ستون فقرات شبکه‌های فیبر نوری و شبکه‌های ارتباطی مدرن شناخته می‌شود.

در این مقاله می‌خواهیم شما را با کابل فیبر نوری، انواع آن، ویژگی‌ها و مزایا استفاده از آن آشنا کنیم.

شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با انواع کابل‌های شبکه، مقاله “معرفی انواع کابل شبکه” را مطالعه کنید. همچنین می‌توانید برای آشنایی با دیگر تجهیزات فیبر نوری، مقاله “راهنمای خرید تجهیزات فیبر نوری” را مطالعه کنید.

کابل فیبر نوری چیست؟

کابل فیبر نوری نوعی کابل شبکه است که از رشته‌هایی از الیاف شیشه‌ای که در یک محفظه عایق قرار گرفته‌اند، تشکیل شده است.

کابل‌های فیبر نوری می‌توانند داده‌های بیشتری را در فواصل طولانی‌تر و با سرعت‌های بسیار بالاتری نسبت به سایر کابل‌های شبکه انتقال دهند که امروزه بسیاری از خدمات اینترنت، تلویزیون کابلی و تلفن در جهان با استفاده از این نوع کابل‌ها کار می‌کنند.

ویژگی‌های کابل فیبر نوری

  • از آنجایی که نور، فرکانس بسیار بالاتری نسبت به الکتریسیته دارد، کابل فیبر نوری می‌تواند پهنای باند بسیار بزرگی در محدوده 100 مگابیت بر ثانیه تا 2 گیگابیت بر ثانیه را ارائه و مدیریت کند.
  • توانایی این کابل‌ها برای ارائه گره‌های متعدد، توست هاب یا هاب‌هایی که کابل‌ها را به هم متصل می‌کنند تعیین می‌شود، نه با طول آنها.
  • یک کابل فیبر نوری در برابر EMI(تداخل الکترومغناطیسی) مصون است و می‌تواند در محیط‌هایی با ولتاژ بالا نیز مورد استفاده قرار گیرد.
  • کابل‌های فیبر نوری در مقایسه با کابل‌های جفت تابیده و کواکسیال، طول عمر بیشتری دارند.

کابل فیبر نوری چگونه کار می‌کند؟

کابل فیبر نوری باز شده

کابل فیبر نوری از یک یا چند رشته شیشه‌ای تشکیل شده است که کمی ضخیم‌تر از موی انسان است. هسته بخشی از هر رشته است که مسیری را برای حرکت نور ارائه می‌دهد. هسته با روکشی احاطه شده است، لایه‌ای از شیشه که نور را به داخل منعکس می‌کند و اجازه می‌دهد نور از طریق خم‌های سیم نفوذ کند.

دو نوع رایج کابل فیبر، تک حالته و چند حالته هستند. کابل‌های فیبر نوری تک حالته با استفاده از رشته‌های شیشه‌ای نازک و لیزر نور تولید می‌کنند، در حالی که کابل‌های فیبر نوری چند حالته از LED استفاده می‌کنند.

انواع کابل فیبر نوری

مواردی که بین کابل‌های فیبر نوری تفاوت ایجاد میکنند شامل ضریب شکست، مواد مورد استفاده و نحوه انتشار نور هستند که باعث ایجاد انواع کابل فیبر نوری شده‌اند.

براساس ضریب شکست

  • الیاف step index: این نوع الیاف دارای یک ضریب شکست یکنواحت است و با روکشی احاطه شده است.
  • فیبرهای شاخص درجه بندی شده: با افزایش فاصله شعاعی از محور فیبر، ضریب شکست فیبر نوری کاهش می‌یابد.

براساس مواد مورد استفاده

  • کابل فیبر نوری پلاستیک: برای انتقال نور، پلی(متیل متاکریلات) به عنوان ماده اصلی استفاده می‌شود.
  • الیاف شیشه: از الیاف شیشه‌ای بسیار ریز تشکیل شده است.

براساس نحوه انتشار نور

  • فیبرهای تک حالته برای انتقال سیگنال در مسافت‌های طولانی استفاده می‌شود.
  • فیبرهای چند حالته برای انتقال سیگنال در فواصل کوتاه استفاده می‌شوند.

مزایای استفاده از کابل فیبر نوری

چند کابل فیبر نوری که به دستگاه‌های شبکه متصل شده‌اند

  • نازک‌تر و سبک‌تر – کابل‌های فیبر نوری نسبت به سیم‌های مسی نازک‌تر و سبک‌تر هستند و در قطرهای کمتری تولید می‌شوند که این موضوع باعث شده نسبت به سیم‌های مسی فضای کمتری را اشغال کنند.
  • ظرفیت حمل بیشتر – فیبرهای بیشتری را می‌توان در یک کابل با قطر معین قرار داد زیرا فیبرهای نوری به طور قابل توجهی نازک‌تر از سیم‌های مسی هستند. این موضوع اجازه می‌دهد تا خطوط تلفن بیشتری به همان کابل وصل شوند و همچنین کانال‌های بیشتری به جعبه تلویزیون کابلی شما ارسال شوند.
  • خرابی کمتر سیگنال – بدتر شدن سیگنال در فیبر نوری به طور قابل توجهی کمتر از سیم مسی است.
  • پهنای باند و سرعت بالا – کابل فیبر نوری از پهنای باند و سرعت فوق العاده بالایی پشتیبانی می‌کند. قابل توجه‌ترین مزیت، حجم بالای داده‌ای است که به ازای هر واحد کابل فیبر نوری قابل انتقال است.
  • مقرون به صرفه – مسافت‌های طولانی و پیوسته کابل فیبر نوری را می‌توان با هزینه خیلی کمتری از طول سیم مسی معادل آن تولید کرد.
  • امواج الکتریکی نور – سیگنال‌های نوری برخلاف سیگنال‌های الکتریکی که از طریق کابل‌های مسی منتقل می‌شوند، با سیگنال‌های نوری از فیبرهای دیگر در همان کابل فیبر تداخلی ندارند. این به معنای بهبود انتقال داده، تماس‌های تلفنی واضح‌تر و دریافت بهتر تلویزیون است.

موارد استفاده از کابل فیبر نوری

اتصالات فیبر نوری می‌توانند حجم زیادی از داده‌ها را با سرعتی بسیار بالا انتقال دهند. در نتیجه می‌توان از فناوری فیبر نوری برای اهداف مختلفی استفاده کرد.

  • شبکه داده – کابل کشی فیبر نوری اکنون حالت ترجیحی برای شبکه سازی سریع‌تر است، چه بین رایانه‌های داخل ساختمان باشد چه بین ساختمان‌ها.
  • ارتباطات از راه دور – کابل‌های فیبر نوری برای انتقال تلفن استفاده می‌شود و صدا به صورت پالس‌های نور از طریق الیاف منتقل می‌شود. کابل‌های فیبر نوری توانایی پشتیبانی از هزاران تماس و مکالمه را به صورت همزمان دارند.
  • اینترنت پر سرعت – در مقایسه با اتصالات مسی، کابل‌های فیبر نوری از حجم کمتری برخوردارند و سبک‌تر و انعطاف پذیرتر هستند و می‌توانند داده‌های بیشتری را حمل کنند.
  • نظامی – کابل کشی فیبر معمولا در کاربردهای نظامی و هوافضا نیز استفاده می‌شود که به سطح بالایی از امنیت داده‌ها نیاز دارند. در صنعت دفاعی، کابل‌های فیبر نوری ابزار بهینه انتقال داده را ارائه می‌دهند.
  • پزشکی – کابل فیبر نوری برای کاربردهای پزشکی نیز ایده‌ آل است. آنها را می‌توان در رشته‌های انعطاف پذیر و بسیار نازک برای کاشت در ریه‌ها، رگ‌های خونی و سایر قسمت‌های توخالی بدن تولید کرد. فیبرهای نوری در ابزارهای مختلفی استفاده می‌شوند که به جراحان اجازه می‌دهد تا قسمت‌های داخلی بدن را بدون نیاز به جراحی بررسی کنند.

جمع بندی

فیبر نوری به عنوان یک فناوری جدید خیلی می‌تواند به افزایش سرعت زندگی و همچنین بهبود آن کمک کند. البته این افزایش سرعت به لطف وجود کابل فیبر نوری امکان پذیر است که در این مقاله به بررسی ویژگی‌های آن و انواع کاربردهای آن پرداختیم.

اگر شما نیز قصد استفاده از این فناوری جدید را با استفاده از کابل فیبر نوری دارید، پیشنهاد می‌کنیم به بخش “تجهیزات فیبر نوری” در سایت آریا ایمن سر بزنید. ما در مجموعه آریا ایمن انواع تجهیزات فیبر نوری را با بهترین قیمت و با بهترین کیفیت در اختیار شما مشتریان عزیز قرار می‌دهیم.

ممنونیم که تا آخر این مقاله با ما همراه بودید. امیدواریم توانسته باشیم شما را با کابل فیبر نوری بیشتر آشنا کنیم. خیلی خوشحال می‌شویم نظرات خود را زیر همین پست برای ما ارسال کنید و در صورتی که تجربه خرید از مجموعه آریا ایمن را دارید، تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید