...
تجهیزات شبکه و دوربین مداربسته در مشهد طراحی، فروش و نصب

راهنمای خرید هارد دیسک

راهنمای خرید هارد دیسک

جدول محتوا

هارد یا هارد دیسک به عنوان یکی از اصلی‌ترین و پرکاربردترین تجهیزات برای ذخیره سازی اطلاعات محسوب می‌شود. درواقع هاردها کاربردهای مختلفی دارند و در مکان‌های مختلف برای ذخیره سازی اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از ساده‌ترین استفاده‌هایی که می‌توان زد، استفاده در سیستم‌های خانگی برای ذخیره سازی اطلاعات می‌باشد.

در ادامه این مقاله ما می‌خواهیم انواع هارد دیسک را مورد بررسی قرار دهیم و شما را با انواع کاربردهای این وسیله آشنا کنیم. همچنین می‌خواهیم برترین برندهای تولید کننده هارد را معرفی کنیم تا بتوانید بهترین هارد دیسک را با بهترین برند برای استفاده خود، تهیه کنید.

معرفی انواع هارد

انواع هارد HDD و SSD

هارد دیسک‌ها به دو نوع شناخته شده HDD و SSD  تقسیم می‌شوند که این دو نوع هارد دارای تفاوت‌ها، مزایا و معایبی هستند. در ادامه به معرفی هر یک از این هاردها میپردازیم.

هارد HDD

هارد دیسک‌های HDD(Hard disk drives) به عنوان نوع قدیمی هارد محسوب می‌شوند که در سیستم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع هاردها دارای بخشی متحرک هستند و زمان خواندن و نوشتن اطلاعات ممکن است صداهایی را تولید کنند.

هاردهای HDD یا هارد دیسک‌های سخت از فضای ذخیره سازی بالایی برخوردار هستند به طوری که معمولی‌ترین هارد دیسک‌های سخت 1 ترابایت هستند و حتی حجم ذخیره سازی این نوع هاردها به بیش از 4 ترابایت نیز میرسند.

یکی دیگر از ویژگی‌های این نوع هاردها سختی آنها در برابر ضربات است که باعث شده این نوع هاردها را به دستگاه ذخیره سازی مطمئنی برای اطلاعات حساس و همچنین پشتیبان گیری تبدیل کند.

هارد SSD

هاردهای SSD(Solid state drive) یا هاردهای حالت جامد به عنوان جدیدترین فناوری‌های ذخیره سازی در جهان محسوب می‌شوند، به طوری که جایگاه هارد دیسک‌های HDD را در سیستم‌های خانگی گرفته‌اند.

یکی از بارزترین تفاوت‌هایی که این نوع هارد دیسک‌ها با هاردهای HDD دارند در نوع ساختار آنها است. درواقع هاردهای SSD از قطعات متحرک تشکیل نشده‌اند و از مغناطیس برای ذخیره سازی داده‌ها استفاده نمی‌کنند، به همین دلیل این نوع هارد زمان خواندن و نوشتن اطلاعات، نویزهایی را ایجاد نمی‌کنند.

این نوع هاردها اطلاعات را با سرعت 550 مگابایت بر ثانیه انتقال می‌دهند و نسبت به هارد دیسک‌های HDD قدیمی زمان بوت سریع‌تری را امکان پذیر می‌کنند.

یکی از تفاوت‌های هاردهای SSD و HDD در قیمت آنها است. درواقع این نوع هارد، مانند HDDها از مقادیر مختلفی برای ذخیره سازی برخوردار هستند اما قیمت بالاتری دارند به همین دلیل افراد برای پشتیبان گیری و نگهداری از اطلاعات، ترجیح می‌دهند تا از هاردهای HDD استفاده کنند.

تفاوت‌های هارد SSD و HDD

SSD HDD
متوسط طول عمر 5 سال 5 سال
زمان خواندن 3238.4 MB/s 57.01 MB/s
زمان نوشتن 2248.9 MB/s 30.87 MB/s
زمان راه اندازی ویندوز 10 seconds 4 minutes
زمان باز کردن کروم Instant 15 seconds
قیمت گران‌تر ارزان‌تر

درواقع این تفاوت‌ها بسیار برای افرادی که قصد راه اندازی شبکه و یا سیستم‌های قدرتمندی را دارند، اهمیت دارند چرا که افرادی که قصد راه اندازی شبکه را دارند، ‌می‌خواهند تا شبکه‌هایی قدرتمند و سریع را ایجاد کنند به همین دلیل نیاز است تا از هارد دیسک مناسب برای این کار استفاده کنند.

اگر مدیر شبکه هستند و نیاز به تجهیزات شبکه با کیفیت با بهترین قیمت دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما بخش “فروشگاه” سایت مجموعه آریا ایمن را بررسی کنید. علاوه بر تجهیزات شبکه، ما در مجموعه آریا ایمن، انواع هارد دیسک‌ها را با بهترین قیمت و کیفیت موجود داریم. شما می‌توانید با مراجعه به بخش “هارد”، انواع هارد دیسک‌های مجموعه را بررسی کنید.

مجموعه آریا ایمن به عنوان یکی از برترین فروشندگان انواع تجهیزات شبکه و همچنین دوربین‌های مداربسته میباشد. شما می‌توانید انواع تجهیزات مورد نیاز خود را از بخش فروشگاه سایت آریا ایمن بررسی کنید.

هارد دیسک‌ها علاوه بر تفاوت در نوع ساختار، در نوع اتصال به سیستم‌ها و سرورها نیز تفاوت‌هایی دارند که می‌تواند در سرعت انتقال داده‌ها تفاوت ایجاد کنند. در ادامه چند نمونه از اتصالات هارد‌ها به سرور‌ها را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

انواع اتصالات هارد دیسک‌ها

انواع اتصالات هارد دیسک

PATA

رابط‌های PATA توانایی انتقال اطلاعات با سرعت 133 مگابایت بر ثانیه را دارند. رابط‌های PATA از قطعات متحرک مکانیکی ساخته شده‌اند و مبتنی بر فناوری سیگنالینگ موازی هستند به این معنی که چندین بیت داده را به طور همزمان منتقل می‌کنند.

SATA

رابط‌های SATA که جدیدا در لپ‌ تاپ‌ها و کامپیوتر‌های خانگی بسیار از آنها استفاده می‌شود، نسبت به رابط‌های PATA از سرعت انتقال داده بالاتری برخوردار هستند و توانایی انتقال داده‌ها را با سرعت 150 تا 300 مگابایت بر ثانیه دارند.

NVMe

NVMe به عنوان یک رابط برای کارهای سخت و محاسبات‌های فشرده ساخته شده است، به همین دلیل نسبت به سایر رابط‌ها از قدرت بالاتری برخوردار است. از این نوع رابط به دلیل کارایی و مقیاس پذیری بالا، بیشتر در مراکز داده‌ها استفاده می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اتصالات هارد‌ها می‌توانید مقاله انگلیسی “Identification of a hard drive’s interface type and means for its connection to a computer” را مطالعه کنید.

حالا که با انواع هارد و همچنین اتصالات آنها آشنا شدید، زمان آن میرسد تا با انواع کاربردهای آنها آشنا شوید. در ادامه به بررسی انواع کاربرد هارد دیسک‌ها میپردازیم.

کاربردها‌ی هارد دیسک

اولین و می‌توان گفت اصلی‌ترین وظیفه هارد دیسک‌ها ذخیره سازی اطلاعات است، اما این وظیفه در موارد مختلف به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود. برای مثال می‌توان گفت هارد دیسک‌هایی که معمولا برای مصارف خانگی استفاده می‌شود با هارد دیسک‌هایی که برای ذخیره سازی اطلاعات در سرور‌های یک شبکه بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند متفاوت هستند.

هارد دیسک خانگی

هارد دیسک خانگی روی یک میز و در کنار لپ تاپ قرار گرفته است.

هارد دیسک خانگی درواقع به هاردهایی گفته می‌شود که به صورت مستقیم به سیستم‌ها متصل است و می‌توان به صورت مستقیم اطلاعات را از آنها دریافت کرد و همچنین اطلاعات را روی آنها بارگذاری و ذخیره سازی کرد.

هارد دیسک شبکه

هارد دیسک‌هایی که در شبکه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، درواقع دستگاه‌های ذخیره سازی هستند که در رایانه یا سرور دیگری قرار دارند و از طریق شبکه قابل دسترسی هستند.

هارد دیسک دوربین مداربسته

یکی دیگر از کاربردهای هارد، استفاده به عنوان محل ذخیره سازی اطلاعات دوربین‌های مداربسته میباشد. درواقع دوربین‌های مداربسته که به صورت 24ساعته در حال ضبط وقایع هستند، اطلاعات خود را به یک هارد دیسک خانگی و یا حتی هارد دیسک شبکه برای ذخیره سازی انتقال می‌دهند.

حالا که با انواع هارد، اتصالات آن و همچنین کاربردهای آن آشنا شدید، زمان آن میرسد تا با انواع برندهای برتر تولید کننده هارد، برای تهیه بهترین هارد آشنا شوید.

برترین برندهای هارد دیسک

برترین برندهای هارد دیسک

چندین برند برتر در جهان وجود دارند که در زمینه تولید انواع هارد فعالیت دارند. در ادامه به بررسی و معرفی چند نمونه از این برندها میپردازیم.

سیگیت(Seagate)

برند سیگیت ابتدا با نام Shugart Technology شروع به کار کرد و امروزه به عنوان یکی از برترین برندها در زمینه تولید هارد دیسک شناخته می‌شود. این جزو برترین برندهای تولید کننده در ایالت متحده و همچنین کشورهای آسیایی محسوب می‌شود.

توشیبا(Toshiba)

برند توشیبا یکی دیگر از برترین برندهای تولید کننده هارد دیسک است. این برند متعلق به کشور ژاپن است و جزو برترین تولیدکنندگان فضاهای ذخیره سازی به صورت جهانی میباشد.

وسترن دیجیتال(Western Digital)

وسترن دیجیتال از دیگر برندهای پرطرفدار و با کیفیت در بازار فضاهای ذخیره سازی محسوب می‌شود. این برند علاوه بر تولید HDDهای با کیفیت در زمینه تولید انواع هارد SSD با بهترین کیفیت نیز فعال است.

برای آشنایی بیشتر با دیگر برندهای تولید کننده، می‌توانید مقاله انگلیسی “11 Best Hard Disk Brands in India to Store Your Data” را مطالعه کنید.

جمع بندی

هارد دیسک به عنوان یکی از اصلی‌ترین تجهیزات برای ذخیره سازی اطلاعات محسوب می‌شود. در این مقاله به بررسی انواع هارد، اتصالات آن، کاربردهای آن و همچنین برترین برندهای تولید کننده پرداختیم و سعی داشتیم تا به شما برای تهیه بهترین هارد دیسک کمک کنیم.

ما به عنوان مجموعه آریا ایمن، یکی از برترین فروشندگان انواع تجهیزات شبکه و همچنین دوربین‌های امنیتی، برای تامین انواع هارد دیسک‌ها با بهترین قیمت و بهترین کیفیت در خدمت شما عزیزان میباشم. برای بررسی انواع هارد دیسک‌های مجموعه آریا ایمن می‌توانید به بخش “هارد” در سایت مراجعه کنید.

ممنونیم که تا آخر این مقاله با ما همراه بودید. امیداوریم توانسته باشیم طی این مقاله به شما برای خرید بهترین هارد دیسک کمک کنیم. خیلی خوشحال می‌شویم نظرات خود را زیر همین پست برای ما ارسال کنید و در صورتی که تجربه خرید از مجموعه آریا ایمن را دارید، تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.