مقالات

معرفی و آشنایی با برند میکروتیک

معرفی و آشنایی با برند میکروتیک

شرکت میکروتیک MikroTik در سال ۱۹۹۶ و در کشور لتوانی اروپای شرقی توسط دو دانشجو MIT آمریکا به منظور توسعه روترها و سیستم های سرویس دهنده های اینترنتی (بی سیم ) تاسیس شد.

اولین محصول این شرکت سیستم عامل میکروتیک بود که توسط نگارشی از سیستم عامل لینوکس بنیان گذاشته شد. همزمان با شروع استفاده از استاندارد ۸۰۲.۱۱ در تکنولوژی وایرلس امکان استفاده از این تکنولوژی در این سیستم عامل نیز افزوده شد.در واقع هدف از ایجاد سیستم عامل، رقابت با سیستم عامل معروف IOS سیسکو بود که برروی PC ها نصب می شود و ارائه ی امکانات بی نظیری از جمله روتینگ، فایروال، VPN، مانیتورینگ، Qos ،Hotspot ،Load Balancing و سرویس های کار آمد دیگری که در مدیریت شبکه ها است. یکی از عوامل پیشرفت این سیستم عامل پایداری آن در ارائه سرویس ها در شبکه های کوچک، متوسط و بزرگ بود که تمام کاربران خود را تحت تاثیر قرار می داد.

تجربه و مهارت میکروتیک در ساخت سخت افزار های استاندارد مسیر یابی ، منجر به تولید سیستم عامل RouterOS در سال ۱۹۹۷ گردید.از ویژگی های مهم این سیستم عامل می توان به ثبات بسیار بالا ، قابلیت کنترل بی نظیر و انعطاف پذیری بالا برای بهره گیری از انواع رابط ها ( Interface ) و مسیریابی پیشرفته ، نام برد.یکی دیگر از مزایای این سیستم عامل نسبت به رقبای قدرتمند خود امکان کانفیگ توسط یک نرم افزار به نام winbox در سیستم عامل ویندوز بود که با محیط کاربری گرافیکی احساس راحتی بالایی به کاربران خود جهت تنظیمات این دستگاه می دهد.میکروتیک سخت افزارها و نرم افزارهایی را ارائه می کند که در بسیاری از کشورهای جهان برای ارتباطات اینترنتی و اینترانتی به کار می روند.

در سال ۲۰۰۲ میکروتیک تصمیم گرفت تا سخت افزار اختصاصی خود را با سیستم عامل خود ترکیب کرده و با نام تجاری RouterBoard به بازار عرضه نماید.نمایندگان فروش این شرکت تقریبا در هر نقطه ای از کره زمین به مشتریان خود سرویس و خدمات ارایه می کنند.شرکت میکروتیک در ریگا، پایتخت کشور لیتوانی واقع شده است.

معرفی و آشنایی با برند میکروتیک
ریگا، پایتخت کشور لیتوانی

محصولات میکروتیک (mikrotik):

در سال ۲۰۰۲ میکروتیک به این نتیجه رسید که برای پایداری بالاتر در سخت افزار معمولی PC باید وارد تولید سخت افزار های جدیدی برای سیستم عامل خود شود. این موضوع نشان دهنده این بود که میکروتیک دیگر به دلایلی به همه PC ها اعتماد ندارد، زیرا PC ها تنوع زیادی داشتند و برای محیط های حرفه ای شبکه ساخته نشده بودند، مشتریان نمی توانستند یک PC بزرگ و غیر پایدار را درشبکه های بزرگ استفاده کنند. ناگزیر میکروتیک تصمیم به تولید محصولات سخت افزاری با نام  Routerboard کرد.

این محصولات سخت افزاری یک نسخه از PC های معمولی در ابعاد کوچک بودند که برای شبکه ها طراحی شده بود. میکروتیک در این سالها با پیشرفت سیستم عامل خود، پیشرفت های زیادی در سخت افزار های خود به وجود آورد. که این موضوع منجر به آن شد که ارائه دهندگان سرویس های اینترنتی بزرگ در اقساط نقاط جهان از جمله ایران به استفاده از میکروتیک به جای محصولاتی از قبیل سیسکو روی آورند.

تفاوت سخت افزار ها در منابع  سخت افزاری مانند CPU، رم، لایسنس، پورت های شبکه و اسلات های آن است میکروتیک همیشه تمایل داشته تکنولوژی ها و ایده های روز دنیا را در نرم افزار و سخت افزار خود توسعه دهد. 

محصولات این شرکت عبارتند از:روتر بورد ، رایو وایرلس ،کر روتر ، اینترفیس ، لوازم جانبی و …

دوره های آموزشی میکروتیک :

میکروتیک مشاوران آموزش دیده ، مراکز آموزشی و فروشندگان مختلفی در سراسر جهان دارد .بیش از ۱۵۰۰۰ مهندس آموزش دیده و دارای مدارک میکروتیک در جهان وجود دارند.میکروتیک هم مانند اکثر تولیدکنندگان تجهیزات شبکه مدارکی برای نشان دادن توانایی های افراد در کار با تجهیزات این شرکت دارد . 

  • MTCNA – MikroTik Certified Network Associate
  • MTCRE – MikroTik Certified Routing Engineer
  • MTCWE – MikroTik Certified Wireless Engineer
  • MTCTCE – MikroTik Certified Traffic Control Engineer
  • MTCUME – MikroTik Certified User Management Engineer
  • MTCINE – MikroTik Certified Inter-networking Engineer

چند نکته درباره لایسنس های میکروتیک :

  • لایسنس سطح ۰ نسخه آزمایشی است و فقط ۲۴ ساعت کار می کند .
  • لایسنس سطح ۲ دیگر ارائه نمی شود .
  • لایسنس سطح ۳ مخصوص روتر های وایرلس است ازاین رو برای نسخه x86 ارائه نمی شود .
  • لایسنس ها مادام العمر هستند و می توان بدون محدودیت RouterOS را آپدیت کرد .
  • سخت افزارهای میکروتیک همراه با لایسنس ارائه می شوند.
  • لایسنس ها هیچ محدودیتی در تعداد پورت ندارند .
  • امکان ارتقا از یک لایسنس به لایسنس بالاتر وجود ندارد و باید لایسنس لول بالاتر خریداری شود .
  • لایسنس وابسته به هارددیسک است و با از بین رفتن هارد یا حافظه Nand flash لایسنس هم از بین می رود .
  • امکان انتقال یک لایسنس به روتر برد دیگر وجود ندارد .
  • امکان جابجا کردن هارددیسک بین روتر ها وجود دارد و مشکلی برای لایسنس پیش نمی آید .
  • در صورت خرابی هارددیسک می توان با هزینه ۱۰ دلار لایسنس مجدد دریافت کرد . ( بهتره که لایسنس جدید بخرید به دردسرش نمی ارزه )
  • همه لایسنس ها ۱۵ الی ۳۰ روز پشتیبانی از طریق email دارند .
  • برای درج لایسنس در روتر برد می توان لایسنس را در ترمینال Paste کرد و یا از طریق Winbox آن را Import کنید .
معرفی و آشنایی با برند میکروتیک
معرفی و آشنایی با برند میکروتیک 8

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *