تجهیزات شبکه و دوربین مداربسته در مشهد طراحی، فروش و نصب

مدیر شبکه کیست؟

مدیر شبکه کیست

جدول محتوا

به احتمال زیاد هنگام جستجو درباره این موضوع که “مدیر شبکه کیست؟”، به دنبال جذب یک مدیر شبکه میگردید و قصد دارید تا قبل از جذب، مقداری اطلاعات در مورد وظایف‌ یک مدیر شبکه کسب کنید، یا اینکه قصد دارید وارد دنیای شبکه شوید و به عنوان یک مدیر شبکه در این دنیا فعالیت کنید و کسب درآمد کنید.

در این مقاله ما می‌خواهیم به پاسخ این سوال بپردازیم و با یکدیگر به بررسی وظایف مدیر شبکه و فعالیت‌هایی که در شرکت انجام میدهد، بپردازیم.

معرفی مدیر شبکه

مدیر شبکه یا ادمین شبکه(Network Administrator)، فردی است که تمام فعالیت‌های مهم مربوط به شبکه اعم از راه اندازی شبکه، نگهداری و عیب یابی شبکه، حفظ امنیت شبکه و غیره جزو وظایف او میباشند.

وظایف مدیر شبکه

مدیر شبکه در حال بررسی تجهیزات شبکه

  • راه اندازی شبکه: راه اندازی شبکه شامل راه اندازی سخت افزاری و نرم افزاری شبکه به صورت کامل میباشد.
  • مدیریت کاربران و مجوزها: کاربران با استفاده از مجوزهایی که توسط ادمین شبکه مدیریت می‌شود، به صورت محدود به اطلاعات شبکه یا سرور دسترسی دارند. نیاز است تا مدیر شبکه برای جلوگیری از نفوذ، به صورت کامل و دقیق به دسترسی‌ها و مجوزهای کاربران نظارت داشته باشد.
  • عیب یابی و حل مشکلات شبکه: برای هر شبکه‌ای مشکلات مختلفی مانند خراب شدن تجهیزات شبکه و همچنین مشکلات نرم افزاری پیش می‌آید و پروسه عیب یابی و حل این مشکلات بر عهده ادمین شبکه میباشد.
  • امنیت شبکه: یکی از مهم‌ترین وظایف مدیر شبکه، حفظ امنیت شبکه و جلوگیری از نفوذهای مخرب است.
  • نظارت بر عملکرد شبکه: مدیران شبکه باید به صورت دائم عملکرد شبکه را مورد بررسی قرار دهند و از ایجاد مشکلات تا حد امکان جلوگیری کنند.
  • مستند سازی: یکی دیگر از وظایف مهم هر ادمین شبکه، مستند سازی از فعالیت‌هایی است که روی شبکه انجام می‌شود، تا بتواند در صورت وقوع مشکل از آنها برای رفع مشکل استفاده کند.

دقت داشته باشید که این وظایف شاید به ظاهر ساده جلوه کنند، اما مدیر شبکه با اطلاعات حیاتی شرکت‌های مختلف سر و کار دارد و باید نسبت به حفظ امنیت و همچنین سلامت سرورها و شبکه متعهد باشد. برای این کار نیاز است تا مدیر شبکه به صورت مداوم به بررسی عملکردهای شبکه بپردازد و مستند سازی انجام دهد تا از ایجاد مشکلات مختلف جلوگیری کند.

دانش و مهارت‌های مدیر شبکه

دانش و مهارت‌های مدیر شبکه

  • دانش عمیق شبکه: ابتدایی‌ترین مهارتی که هر مدیر شبکه باید از آن برخوردار باشد، داشتن دانش عمیقی از شبکه‌ها، پروتکل‌های شبکه و نکات فنی سخت افزاری است. برای آشنایی با انواع شبکه و همچنین تجهیزات شبکه، می‌توانید مقاله “معرفی انواع شبکه و تجهیزات شبکه” را مطالعه کنید.
  • مهارت حل مسئله: یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که نیاز است تا ادمین شبکه داشته باشد، مهارت حل مسئله است تا در صورت برخورد با مشکلات مختلف شبکه، بتواند به سرعت آن را رفع کند.
  • مدیریت پروژه: شبکه به عنوان یک پروژه بزرگ محسوب می‌شود، به همین دلیل برای مدیریت آن نیاز است تا به مهارت‌های مدیریت پروژه و برنامه ریزی مسلط باشید.
  • کار تیمی: تمام فعالیت‌هایی که روی شبکه انجام می‌شود، توسط یک تیم بزرگ است، به همین دلیل برای مدیریت شبکه نیاز است تا به کار تیمی و اصول کار تیمی مسلط باشید.

گواهینامه‌های کاربردی

لوگو گواهینامه‌های مورد نیاز مدیر شبکه

  • Cisco Certified Network Professional (CCNP): گواهینامه CCNP، مربوط به نحوه کار با زیر ساخت شبکه محلی یا گسترده(LAN/WAN) میباشد و طی یک پروسه آموزشی، این موارد آموزش داده می‌شود. این گواهینامه برای مهندسان شبکه و مدیران سیستم میباشد. شما می‌توانید با گذراندن “دوره آموزشی CCNP“، این مدرک را دریافت کنید.
  • CompTIA Network+: داشتن این گواهینامه درواقع نشان دهنده داشتن درک عمیقی از فناوری‌های مختلف شبکه می‌باشد. داوطلبان این گواهینامه، با گذراندن دوره آموزشی، دانش و مهارت‌های لازم را برای طراحی و مدیریت زیر ساخت‌های شبکه به دست خواهند آورد. شما می‌توانید با گذراندن “دوره آموزشی Network+“، این مدرک را دریافت کنید.
  • CompTIA Security+: این گواهینامه مربوط به داشتن مهارت‌های انجام وظایف اصلی امنیتی میباشد. این گواهینامه به متخصصان امنیتی دانش عملی برای عیب یابی هرگونه مشکل امنیتی را ارائه می‌دهد. متخصصانی که این گواهینامه را دارند توانایی رفع هرگونه حادثه امنیتی را دارند. شما می‌توانید با گذراندن “دوره آموزشی Security+“، این مدرک را دریافت کنید.
  • Microsoft Certified Solutions Associate (MCSA): این گواهینامه نشان دهنده تخصص فرد در استفاده از محصولات مایکروسافت مانند Windows Server و Windows میباشد. شما می‌توانید با گذراندن “دوره آموزشی MCSA“، این مدرک را دریافت کنید.

چشم انداز شغلی

مدیر شبکه جزو پوزیشن‌های شغلی محسوب می‌شود که در تمام جهان مورد استقبال است. درواقع شرکت‌های مختلف دائما به دنبال بهینه سازی کسب و کار خود هستند و نیازمند یک فرد متخصص برای مدیریت شبکه خود و بهینه سازی زیر ساخت‌های شبکه می‌باشند.

علاوه بر اینکه شما می‌توانید به عنوان یک ادمین شبکه می‌توانید به صورت دائم در یک شرکت مشغول به کار شوید، می‌توانید به صورت فریلنس نیز فعالیت داشته باشید و قراردادهای کوتاه مدت با شرکت‌ها و افراد مختلف ببندید.

جمع بندی

مدیر شبکه به عنوان یکی از اصلی‌ترین پوزیشن‌های شغلی برای شرکت‌هایی که از شبکه‌ برخوردار هستند محسوب می‌شود. همانطور که در این مقاله بررسی کردیم، فعالیت‌های ادمین شبکه صرفا محدود به راه اندازی شبکه نمی‌شود و فعالیت‌های مختلفی مانند مدیریت مجوز کاربران و حفظ امنیت شبکه نیز جزو وظایف ادمین شبکه می‌شود.

ممنونیم که تا آخر این مقاله با ما همراه بودید. امیدواریم توانسته باشیم طی این مقاله شما را با فعالیت‌ها و وظایف مدیر شبکه و همچنین چشم انداز شغلی این پوزیشن آشنا کنیم. خیلی خوشحال می‌شویم نظرات خود را زیر همین پست برای ما ارسال کنید و اگر یک مدیر شبکه هستید، خیلی خوشحال می‌شویم تجربیات خود را زیر همین پست با ما در میان بگذارید.

منابع:

سوالات متداول

مدیر شبکه کیست؟

مدیر شبکه متخصصی است که مسئول طراحی، اجرا، نگهداری و عیب یابی شبکه‌های کامپیوتری می‌باشد.

وظایف مدیر شبکه چیست؟

وظایف مدیر شبکه شامل طراحی و پیاده سازی شبکه‌های کامپیوتری، مدیریت کاربران و مجوزها، نظارت بر عملکرد شبکه، عیب یابی و حل مشکلات شبکه، امنیت شبکه و ارائه پشتیبانی به کاربران می‌باشد.

چه مهارت‌هایی برای تبدیل شدن به یک مدیر شبکه مورد نیاز است؟

این مهارت‌ها شامل مهارت‌های فنی، مهارت‌های حل مسئله، مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های سازماندهی و مهارت‌های کار تیمی میباشد.

گواهینامه‌های مفید برای مدیر شبکه چه چیزهایی هستند؟

گواهینامه‌های CCNP، CompTIA Network+، CompTIA Security+ و MCSA می‌توانند مفید باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید