مقالات

معرفی انواع شبکه و تجهیزات شبکه

تجهیزات شبکه متصل شده به یکدیگر

ارتباطات به چه صورت بوجود می‌آیند؟ به عنوان یک مهندس شبکه شاید این راحت‌ترین سوالی باشد که بتوانید پاسخ دهید اما برای افراد تازه وارد به این حوزه، این سوال می‌تواند خیلی سخت و ترسناک به نظر برسد.

درواقع ارتباطات توسط تجهیزات شبکه‌ ای ایجاد می‌شوند که درکنار یکدیگر یک شبکه گسترده‌ای را ایجاد کرده‌اند تا بتوانند در سریع‌ترین زمان اطلاعات را دریافت، ذخیره و ارسال کنند. پس می‌توان گفت ارتباطات در دو مقوله شبکه و تجهیزات شبکه خلاصه می‌شود.

در این مقاله می‌خواهیم به بررسی شبکه، انواع آن و تجهیزاتی که برای ایجاد یک شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند بپردازیم.

شبکه چیست؟

معرفی انواع شبکه و تجهیزات شبکه

یک شبکه از دو یا چند کامپیوتر تشکیل شده است که به منظور اشتراک گذاری منابع، تبادل فایل‌ها یا اجازه ارتباطات الکترونیکی، به یکدیگر متصل شده‌اند. کامپیوترهای موجود در یک شبکه ممکن است از طریق کابل، خطوط تلفن، امواج رادیویی، ماهواره‌ها و یا پرتوهای نور مادون قرمز به هم متصل شوند.

معرفی انواع شبکه

انواع مختلفی از شبکه‌ها وجود دارد که هر کدام اهداف و موارد استفاده متفاوتی دارند. در ادامه به بررسی انواع شبکه میپردازیم.

LAN(شبکه محلی)

شبکه محلی(Local Area Network) به مجموعه‌ای از کامپیوترها گفته می‌شود که در یک منطقه کوچک مثل خانه یا دفتر به یکدیگر متصل می‌شوند. LAN برای اتصال دو یا چند رایانه شخصی از طریق یک رسانه ارتباطی مانند twisted pair، کابل کواکسیال(coaxial) و غیره استفاده می‌شود.

این نوع شبکه هزینه کمتری نسبت به دیگر شبکه‌ها دارد زیرا از تجهیزات شبکه ارزان قیمتی مثل هاب‌ها، آداپتورهای شبکه و کابل‌های اترنت ساخته شده است. داده‌ها با سرعت بسیار بالاتری در شبکه‌های محلی منتقل می‌شود و از امنیت بالایی برخوردار است.

PAN(شبکه شخصی)

شبکه شخصی به عنوان شبکه‌ای کوتاه محسوب می‌شود که در محدوده 10 متری مورد استفاده قرار می‌گیرد. درواقع شبکه‌های شخصی برای اتصال دستگاه‌هایی مانند لپ تاپ، تلفن‌های همراه، پخش کننده‌های رسانه(موسیقی و ویدیو) به یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

MAN(شبکه شهری)

شبکه شهری(MAN) برای منطقه جغرافیایی با وسعت بیشتری برای اتصال چندین شبکه LAN به یکدیگر، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این نوع شبکه، شبکه‌های LAN با استفاده از یک خط تبادل تلفن به یکدیگر متصل می‌شوند.

پرکاربردترین پروتکل‌هایی که در MAN مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از RS-232، Frame Relay، ATM، ISDN و ADSL.

WAN(شبکه وسیع)

شبکه وسیع یا گسترده(WAN)، شبکه‌ای است که در یک منطقه جغرافیایی بزرگ مانند استان‌ها و حتی کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. درواقع شبکه WAN به یک مکان محدود نمی‌شود و از طریق خط تلفن، کابل فیبر نوری یا پیوند‌های ماهواره‌ای در یک منطقه جغرافیایی بسیار بزرگ گسترش پیدا می‌کند.

شبکه WAN در زمینه کسب و کار، مصادیق دولتی و آموزش به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حالا که با انواع شبکه آشنا شدید، وقت آن رسیده تا به سراغ انواع تجهیزات شبکه‌ ای که این شبکه‌ها را بوجود می‌آورند و به نوعی خلق می‌کنند آشنا شویم.

تجهیزات شبکه چیست؟

تجهیزات شبکه

تجهیزات شبکه برای ترکیب، تقسیم، سوئیچ، تقویت یا هدایت پکیج‌های اطلاعاتی در طول یک شبکه کامپیوتری یا مخابراتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. دو نوع تجهیزات شبکه اصلی وجود دارد که شامل تجهیزات فعال(active) و تجهیزات غیر فعال(passive) است. در ادامه به بررسی هر یک از این نوع تجهیزات شبکه میپردازیم.

تجهیزات فعال(active)

دستگاه‌های زیر ساخت شبکه که فعالیت انتقال داده و مسیریابی را در یک شبکه فراهم می‌کنند، جزو عناصری از تجهیزات شبکه فعال(active) محسوب می‌شوند. این نوع تجهیزات به دلیل داشتن پردازنده و رم مخصوص به خود قادر به انجام وظایفی چون مدیریت و پردازش اطلاعات هستند. درواقع تجهیزات فعال، داده‌ها را از طریق شبکه پردازش، ارسال و مدیریت‌ می‌کنند.

انواع تجهیزات اکتیو

  • هاب‌ها: هاب‌ها یک مکان مرکزی برای اتصال سیم به ایستگاه‌های کاری فراهم می‌کنند.
  • سوئیچ‌ها: سوئیچ‌ها دستگاه‌ها را به رایانه‌های میزبان متصل می‌کنند و به تعداد زیادی از این دستگاه‌ها اجازه می‌دهند تعداد محددی پورت را به اشتراک بگذارند.
    برای بررسی انواع‌ سوئیچ‌های موجود در فروشگاه آریا ایمن، می‌توانید به بخش “سوئیچ‌ شبکه” مراجعه کنید.
  • روترها: دستگاه‌های وابسته به پروتکل هستند که شبکه‌های فرعی را به هم متصل می‌کنند یا یک شبکه‌ بزرگ را به شبکه‌های فرعی کوچکتر تقسیم می‌کنند.
    برای بررسی انواع‌ روترهای موجود در فروشگاه آریا ایمن، می‌توانید به بخش “روتر و مودم” مراجعه کنید.
  • تکرار کننده‌ها(repeaters): رپیترها از بازسازی و زمان بندی مجدد استفاده می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که سیگنال‌ها به وضوح از طریق تمام بخش‌ها شبکه منتقل می‌شوند.

تجهیزات غیر فعال(passive)

تجهیزات غیر فعال(passive)، فرآیند انتقال داده‌ها را انجام می‌دهند و هیچگونه دخالتی در پردازش داده‌ها فراهم نمی‌کنند و توانایی مدیریت ترافیک را نیز ندارند. همچنین این نوع تجهیزات دارای منبغ تغذیه خود نیستند و به نوعی می‌توان گفت از هیچ منبع تغذیه استفاده نمی‌کنند.

انواع تجهیزات پسیو

  • کابل‌ها: کابل‌ها جزو اصلی‌ترین بخش‌های شبکه محسوب می‌شون که می‌توانند سیستم‌ها را به شبکه متصل کنند.
    برای بررسی انواع‌ کابل شبکه موجود در فروشگاه آریا ایمن، می‌توانید به بخش “کابل شبکه” مراجعه کنید.
  • رک‌ها: رک‌ها در واقع جایگاه قرار گیری یا محفظه شبکه هستند که تمام تجهیزات شبکه درون آن قرار می‌گیرد.
    برای بررسی انواع‌ رک‌های ایستاده شبکه موجود در فروشگاه آریا ایمن، می‌توانید به بخش “رک ایستاده” مراجعه کنید.

همانطور که گفتیم، تجهیزات شبکه در کنار یکدیگر می‌توانند باعث ایجاد یک شبکه شوند، اما هر نوع از شبکه‌ها دارای یک ساختار خاص هستند و تجهیزات شبکه به صورت خاص در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. در ادامه به بررسی ساختارهای شبکه میپردازیم.

معرفی انواع ساختار شبکه

توپولوژی شبکه

قرار گیری یا می‌توان گفت ساختار کلی قرار گیری دستگاه‌ها در کنار یکدیگر از نوعی طرح یا توپولوژی پیروی می‌کند. توپولوژی‌های رایجی که برای شبکه‌های کامپیوتری وجود دارد شامل اتوبوس(bus)، حلقه(ring)، ستاره(star)، درخت(tree) و مش(mesh) هستند که البته دقت داشته باشید در برخی موارد از ترکیب این شبکه‌ها نیز استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی انواع ساختارهای شبکه میپردازیم.

اتوبوس(bus)

توپولوژی اتوبوس نوعی شبکه است که در آن هر کامپیوتر و دستگاه شبکه به یک کابل متصل است که به صورت دو جهته است. این یک اتصال چند نقطه ای و یک توپولوژی غیر مستحکم است زیرا اگر ستون فقرات از کار بیفتد، توپولوژی نیز از کار می افتد. در توپولوژی اتوبوس، پروتکل‌های مختلف MAC (کنترل دسترسی رسانه‌ها) توسط اتصالات اترنت LAN مانند TDMA، Pure Aloha، CDMA، Slotted Aloha و غیره دنبال می‌شوند.

حلقه(ring)

در توپولوژی حلقه، حلقه ای را تشکیل می دهد که دقیقاً با دو دستگاه همسایه ارتباط برقرار می کند. تعدادی رپیتر برای توپولوژی حلقه با تعداد زیادی گره استفاده می شود، زیرا اگر کسی بخواهد مقداری داده را به آخرین گره در توپولوژی حلقه با 100 گره ارسال کند، داده‌ها باید از 99 گره عبور کنند تا به 100 گره برسد. از این رو برای جلوگیری از، از دست دادن داده‌ها از رپیترها در شبکه استفاده می‌شود.

ستاره(star)

در توپولوژی ستاره، همه دستگاه ها از طریق یک کابل به یک هاب متصل می شوند. این هاب گره مرکزی است و تمام گره های دیگر به گره مرکزی متصل هستند. هاب می تواند ماهیت منفعل داشته باشد یعنی یک هاب هوشمند مانند دستگاه های پخش نباشد، در عین حال هاب میتواند هوشمند باشد که به عنوان هاب فعال شناخته می شود.

هاب های فعال دارای تکرار کننده هایی در خود هستند. برای اتصال کامپیوترها از کابل های کواکسیال یا کابل های RJ-45 استفاده می شود. در توپولوژی ستاره، بسیاری از پروتکل های LAN اترنت محبوب به عنوان CD (تشخیص برخورد)، CSMA (دسترسی چندگانه حس حامل) و غیره استفاده می شوند.

درخت(tree)

توپولوژی درخت درواقع توپولوژی تغییر یافته ستاره است. این توپولوژی دارای یک جریان سلسله مراتبی داده است. در توپولوژی درختی، پروتکل هایی مانند DHCP و SAC (پیکربندی خودکار استاندارد) استفاده می شود.

مش(mesh)

در توپولوژی مش، هر دستگاه از طریق یک کانال خاص به دستگاه دیگری متصل می شود. در توپولوژی مش، پروتکل های مورد استفاده AHCP (پروتکل های پیکربندی Ad Hoc)، DHCP (پروتکل پیکربندی میزبان پویا) و غیره هستند.

جمع بندی

تجهیزات شبکه در کنار یکدیگر می‌توانند یک شبکه کاربردی و قدرتمند را بسازند. تجهیزات شبکه دارای دونوع فعال(active) و غیرفعال(passive) هستند که هر یک در ایجاد یک شبکه اهمیت دارد.

در این مقاله به بررسی انواع شبکه، تجهیزات شبکه و همچنین انواع دستگاه‌های اکتیو و پسیو پرداختیم و هر یک را به صورت مختص توضیح دادیم.

شرکت پهش آریا ایمن به عنوان یکی از تخصصی‌ترین مجموعه‌های فروش تجهیزات شبکه و امنیت در خدمت شما عزیزان برای تامین تجهیزات مورد نیاز میباشد. شما می‌توانید به راحتی هر محصولی که مدنظر دارید را با بهترین قیمت از سایت مجموعه آریا ایمن تهیه کنید.

ممنونیم که تا آخر این مقاله با ما همراه بودید. امیدواریم توانسته باشیم طی این مقاله شما را بیشتر با انواع تجهیزات شبکه آشنا کنیم. خیلی خوشحال می‌شویم نظرات خود را زیر همین پست برای ما ارسال کنید و در صورتی که تجربه خرید از مجموعه آریا ایمن را دارید، تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *