مقالات

راهنمای خرید انواع مودم و روتر

راهنمای خرید مودم و روتر

مودم و روتر جزو رایج‌ترین تجهیزات برای راه اندازی انواع شبکه‌های خانگی محسوب می‌شوند. هر یک از این دستگاه‌ها دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند و نوع‌های مختلفی دارند که براساس تکنولوژی و همچنین نوع استفاده تفاوت دارند.

این دو دستگاه به عنوان اصلی‌ترین اجزای هر شبکه محسوب می‌شوند و جزو دسته تجهیزات شبکه مهم هستند. برای آشنایی بیشتر با انواع تجهیزات شبکه می‌توانید مقاله “معرفی انواع تجهیزات شبکه” را مطالعه کنید.

در این مقاله می‌خواهیم به بررسی انواع مودم و روتر بپردازیم و به شما برای خرید بهترین مودم یا روتر براساس نوع استفاده‌تان کمک کنیم.

معرفی مودم و روتر

مودم

مودم درواقع دستگاهی است که منزل یا محل کار شما را از طریق یک اتصال فیزیکی به ارائه دهنده خدمات اینترنت(ISP) متصل می‌کند. مودم داده‌ها را از ISP یا ارائه دهنده خدمات اینترنت شما می‌گیرد و به قالبی ترجمه می‌کند که دستگاه‌های شبکه خانگی شما بتوانند از آن استفاده کنند.

در ادامه به بررسی کامل‌تر ویژگی‌های مودم‌ها میپردازیم.

ویژگی‌های مودم

اتصال وایرلس

اتصال وایرلس

یکی از بهترین گزینه‌ها و ویژگی‌هایی که در مودم‌های مدرن اضافه شده است، اتصال بی سیم یا وایرلس میباشد. این ویژگی‌ باعث شده است که چندین دستگاه با استفاده از اتصال بی سیم بتوانند به اینترنت متصل شوند.

پروتکل‌های امنیتی

پروتکل‌های امنیتی مودم

امنیت در تبادل داده‌ها و اطلاعات بسیار اهمیت دارد و مودم‌ها از پروتکل‌های رمزگذاری و امنیتی مختلف برای محافظت از اطلاعات حساس پشتیبانی می‌کنند.

مودم‌ها دارای اتصالات مختلفی هستند که در ادامه به بررسی هر یک میپردازیم.

انواع اتصالات مودم

مودم dial-up

مودم‌های Dial-up، از خط تلفن برای اتصال به ارائه دهنده خدمات اینترنت(ISP) استفاده می‌کند. این نوع اتصال به عنوان قدیمی‌ترین نوع اتصال مودم محسوب می‌شود و تا حد زیادی با اتصالات باند پهن(broadband) جایگزین شده است.

مودم DSL

مودم DSL که دارای انواع ADSL و VDSL میباشد و از خط تلفن برای اتصال به ISP(ارائه دهنده خدمات اینترنت) استفاده می‌کند با این تفاوت که سرعت بسیار بالاتری نسبت به Dial-up دارد.

تفاوت بین مودم‌های ADSL و VDSL در سرعت آنها میباشد. مودم‌های VDSL می‌توانند سرعت آپلود 10 مگابیت در ثانیه و سرعت دانلود 70 مگابیت در ثانیه را ارائه دهند و در مقابل مودم‌های ADSL حداکثر توانایی ارائه 24 مگابیت در ثانیه برای دانلود و 16 مگابیت برای آپلود را دارند.

مودم های سیم کارتی

این گونه مودم ها با استفاده از یک سیمکارت به صورت بی سیم ارتباط شما را با یکی از اپراتورهای تلفن همراه برقرار میکند. در این مدل مودم ها سرعت اینترنت بالا می باشد، اما به طور کلی وابسته به قدرت سیگنال دریافتی توسط مودم می باشد. این مودم ها معمولا از دو فناوری ارتباطی TDD یا FDD پشتیبانی می کنند. از مزایای این مودم‌ها میتوان به سهولت استفاده و قابلیت جابجایی اشاره کرد.

مودم های فیبر نوری

این مودم‌ها از طریق یک رشته فیبر نوری به ISP متصل می شوند. این مودم‌ها به لطف استفاده از فیبر نوری سرعت فوق العاده را به شما ارائه می‌دهد و سریع‌ترین اینترنت را نسبت به انواع مودم‌های قبلی را خواهید داشت.

مودم رادیویی

مودم‌های رادیویی به کمک دیش‌های ماهواره‌ای اتصال اینترنتی را فراهم می‌کنند. این نوع مودم‌ها بیت‌های ورودی را به سیگنال‌های رادیویی خروجی منتقل می‌کنند و برای دریافت اطلاعات نیز این فرآیند را به صورت برعکس انجام می‌دهند.

برای آشنایی بیشتر با اتصالات مودم‌‌ها، می‌توانید مقاله انگلیسی “What is wifi modem, its uses & types? Read on!” را مطالعه کنید.

کاربردهای مودم

همانطور که در ابتدا گفتیم، مودم‌ها متصل کننده تجهیزاتی مانند کامپیوترها یا موبایل‌ها به اینترنت می‌باشد و به انتقال داده‌ها کمک می‌کنند. از مودم‌ها برای دریافت سیگنال‌های اطلاعاتی از اتصالات فیبر، باند پهن، کابل‌ها و خطوط تلفن و تبدیل آنها به قالبی که با سیستم‌های خانگی سازگار باشد استفاده می‌کنند.

برترین برندهای مودم

دی لینک(D-link)

مودم دی لینک

مودم‌های دی لینک جزو دسته مودم‌های قدیمی بازار محسوب می‌شوند که از کیفیت بالایی برخوردار هستند و توانایی ایجاد شبکه‌ای مطمئن را دارند. مودم‌های دی لینک به دلیل برخورداری از مشخصات سخت افزاری قوی، از طرفداران بسیار زیادی برخوردار است.

برای بررسی مودم‌های دی لینک‌، می‌توانید به بخش “محصولات دی لینک” مراجعه کنید.

تی پی لینک(TP-Link)

مودم تی پی لینک

تی پی لینک نیز جزو دسته مودم‌های پرطرفدار در بازار محسوب می‌شود که توانایی بالایی در برقرار ارتباطات و ایجاد شبکه‌ای مطمئن و قدرتمند دارد. شرکت تولیدی تی پی لینک علاوه بر تولید انواع مودم پر سرعت، در زمینه تولید انواع تجهیزات شبکه اکتیو و پسیو فعالیت دارد.

برای بررسی محصولات تی پی لینک، می‌توانید به بخش “محصولات برند تی پی لینک” مراجعه کنید.

نتربیت(Neterbit)

نتربیت از دیگر برندهای قدرتمند در زمینه تولید مودم‌های پر سرعت محسوب می‌شود. این برند به صورت گسترده در زمینه تولید انواع تجهیزات پسیو و اکتیو شبکه فعالیت دارد. برای بررسی محصولات نتربیت می‌توانید به بخش “محصولات برند نتربیت” مراجعه کنید.

زایکسل(Zyxsel)

یکی دیگر از برندهای قدرتمند تولید کننده مودم، برند زایکسل است. این برند تایوانی از سال 1989 وارد بازار تکنولوژی شده است و امروزه جزو برترین برندهای تولید کننده مودم در جهان محسوب می‌شود. از ویژگی‌های مودم‌های این برند می‌توان به راحتی نصب و امنیت نسبتا بالای آن اشاره کرد.

علاوه بر این برندهای مودم، برندهای دیگری نیز در بازار وجود دارند که از طرفداران بالایی برخوردار هستند.

حالا که با ویژگی‌ها، انواع، کاربردها و همچنین برترین برندهای تولید کننده مودم آشنا شدید، زمان آن رسیده تا به سراغ معرفی روتر برویم و انواع روتر را معرفی کنیم.

روتر

روتر دستگاهی است که توانایی ایجاد یک شبکه محلی(LAN) را دارد. درواقع روتر به مودم شما و سپس به دستگاه‌های خانگی مانند کامپیوتر، لپ تاپ، گوشی هوشمند و تبلت متصل می‌شود. روتر تمام دستگاه‌های موجود در شبکه خانگی شما را به هم متصل می‌کند و به آنها امکان ارتباط را می‌دهد.

در ادامه ویژگی‌های بیشتری از روتر را مورد مطالعه قرار می‌دهیم.

ویژگی‌های روتر

امنیت و عملکرد فایروال

روترها دارای ویژگی‌های امنیتی داخلی هستند، مانند فایروال‌ها، سیستم‌های جلوگیری از نفوذ(IPS) و پشتیبانی از شبکه خصوصی مجازی(VPN). این ویژگی‌ها می‌توانند از شبکه در برابر دسترسی‌ها و اتصالات غیرمجاز و حملات مخرب محفاظت کند و به حفظ حریم خصوصی داده‌ها کمک کند.

لود بالانسینگ(Load Balancing)

ویژگی لود بالانسینگ

روترها می‌توانند ترافیک شبکه را در مسیرها یا لینک‌های متعدد توزیع کنند و به لود بالانسینگ یا تعادل بار شبکه و جلوگیری از تراکم شبکه کمک کنند. تعادل بار شبکه باعث بهبود کارایی شبکه می‌شود و تضمین می‌کند تا هیچ پیوندی توسط ترافیک بیش از حد داده از غرق نشود.

کیفیت خدمات(QoS)

روترها می‌توانند براساس قوانین و پروتکل‌های از پیش تعریف شده، ترافیک‌ها خاصی را نسبت به سایر ترافیک‌ها اولویت بندی کنند. این موضوع اجازه می‌دهد تا برنامه‌های کاربردی حیاتی مانند VoIP یا پخش ویدئو عملکرد بهتری داشته باشند و باعث ایجاد تجربه کاربری بهتر و روان‌تری را حتی هنگام آپلود زیاد شبکه شوند.

پشتیبانی از پروتکل‌های مختلف شبکه

پروتکل‌های مختلف شبکه

روتر‌های می‌توانند پروتکل‌های مختلف شبکه از جمله MPLS، IPv6، IPV4 و موارد دیگر را کنترل کنند و آنها را با فناوری‌های مختلف شبکه سازگار کنند و باعث ایجاد ارتباطی روان بین سیستم‌های مختلف شوند.

ویژگی‌های روتر در این سه ویژگی‌ خلاصه نمی‌شوند و ویژگی‌های بیشتری برای روترها وجود دارد که می‌توانید آنها را مطالعه و بررسی کنید.

برترین برندهای روتر

میکروتیک(MikriTik)

روتر میکروتیک

میکروتیک به عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان روتر در جهان محسوب می‌شود. روترهای میکروتیک از مشخصات فنی قدرتمندی برخوردار هستند که به افراد اجازه استفاده از شبکه‌های امن و قدرتمند را می‌دهد.

مجموعه آریا ایمن به عنوان یکی از برترین فروشندگان میکروتیک در ایران محسوب می‌شود که انواع روتر‌های میکروتیک را در اختیار خریداران عزیز قرار می‌دهد. شما می‌توانید با مراجعه به بخش “روتر و مودم“، انواع روترهای میکروتیک را بررسی کنید و دستگاه مدنظر خود را به راحتی از مجموعه ما تهیه کنید. در صورتی که مدلی مدنظر داشتید که در بین محصولات مجموعه وجود نداشت، می‌توانید به راحتی با شماره تلفن 05137051234 تماس حاصل فرمایید و درخواست خود را برای خرید محصول ثبت کنید.

همچنین می‌توانید برای بررسی محصولات میکروتیک به بخش “محصولات برند میکروتیک” مراجعه کنید.

تندا(tenda)

روتر تندا

برند تندا، یکی دیگر از برندهای برتر بازار است که در زمینه تولید تجهیزات شبکه فعالیت دارد. از ویژگی‌های روترهای این برند می‌توان به مقرون به صرفه بودن و همچنین نصب راحت آنها اشاره کرد. برای بررسی محصولات تندا می‌توانید به بخش “محصولات برند تندا” مراجعه کنید.

سیسکو(Sisco)

سیسکو از دیگر برندهای مطرح در بازار تجهیزات شبکه‌ محسوب می‌شود. روترهای تولید شده توسط این برند از کیفیت‌های بسیار بالایی برخوردار هستند و از ویژگی‌های بارز آنها می‌توان به امنیت بالای آنها و همچنین ایجاد شبکه‌ای با کیفیت اشاره کرد.

برای بررسی محصولات سیسکو، می‌توانید به بخش “محصولات برند سیسکو” مراجعه کنید.

جمع بندی

مودم و روتر، به عنوان دو نوع از تجهیزات مهم شبکه محسوب می‌شوند که تقریبا تمام شبکه‌ها به وجود هر دو این دستگاه در کنار یکدیگر نیاز دارد. در این مقاله به بررسی انواع روتر و مودم پرداختیم و سعی داشتیم راهنمای خریدی را در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید به راحتی بر اساس نوع استفاده خود، مودم و روتر مورد نیاز خود را انتخاب و تهیه کنید.

مجموعه آریا ایمن به عنوان یکی از برترین مجموعه‌های فروش در زمینه تجهیزات شبکه و تجهیزات امنیتی فعالیت دارد. شما می‌توانید با مراجعه به بخش “تجهیزات شبکه“، محصولات مورد نیاز خود را با بهترین قیمت از مجموعه آریا ایمن تهیه کنید. همچنین در صورتی که محصول یا دستگاه مدنظر شما در فروشگاه سایت مجموعه آریا ایمن وجود نداشت، می‌توانید با شماره تلفن 05137051234 تماس حاصل فرمایید و دستگاه مدنظر خود را ثبت سفارش کنید.

ممنونیم که تا آخر این مقاله با ما همراه بودید. امیدواریم توانسته باشیم طی این مقاله شما را برای خرید روتر و مودم مورد نیازتان کمک کنیم. خیلی خوشحال می‌شویم نظرات خود را زیر همین پست برای ما ارسال کنید و در صورتی که تجربه خرید از مجموعه آریا ایمن را دارید، تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *