تجهیزات شبکه و دوربین مداربسته در مشهد طراحی، فروش و نصب

معرفی انواع پورت سوئیچ شبکه

معرفی انواع پورت سوئیچ شبکه

جدول محتوا

سوئیچ شبکه به عنوان یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های موجود در هر شبکه محسوب می‌شود سوئیچ شبکه از پورت‌های مختلفی برخوردار است که هر کدام برای اهداف خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
در این مقاله قصد داریم بهnb بررسی انواع پورت‌های سوئیچ شبکه و کاربردهای آنها بپردازیم.

اگر قصد خرید سوئیچ شبکه را دارید و نیاز به راهنمایی دارید یشنهاد می‌کنیم حتماً مقاله “راهنمای خرید سوئیچ شبکه” را مطالعه کنید.

معرفی انواع پورت سوئیچ شبکه

انواع پورت سوئیچ بر اساس معماری شبکه

انواع سوئیچ شبکه روی یکدیگر قرار گرفته است

پورت دسترسی یا پورت یا اکسس پورت ورت اینترنت سوئیچ است که دستگاه‌های پایانی مانند لپ تاپ یا رایانه‌های شخصی ایستگاه‌های کاری و سرورها را به شبکه متصل می‌کند هدف اصلی پورته دسترسی دسترسی اینترنت دریافت داده از دستگاه‌های پایانی همیشه فقط به یک سوئیچ اینترنت تعلق دارد.

پورت ترانک

یک پورت ترانک اجازه می‌دهد تا چندین VLAN روی رابط راه اندازی شود. در نتیجه، می‌تواند ترافیک را برای چندین VLAN به طور همزمان حمل کند. پورت ترانک یک پورت تجمیع VLAN است که به پورت‌های سوئیچ دیگر متصل است در حالی که پورت دسترسی پورتی است که سوئیچ به هاست در VLAN متصل می‌کند.

پورت اکسس

پورت اکسس یا پورت دسترسی برای اتصال دستگاه‌هایی مثل کامپیوترها، لپ تاپ‌ها، چاپگرها و غیره استفاده می‌شود که فقط در لینک دسترسی موجود است. یک پورت سوئیچ در حالت‌های دسترسی به یک VLAN خاص تعلق دارد و فریم‌های اترنت معمولی را به صورت بدون برچسب ارسال و دریافت می‌کند.

معمولا یک پورت دسترسی فقط می‌تواند عضو یک VLAN، یعنی اکسس VLAN باشد و تمام فریم‌هایی را که به VLAN دسترسی طبقه بندی نشده‌اند، کنار می‌گذارد.

پورت هیبریدی

پورت هیبریدی را می‌توان برای اتصال دستگاه‌های شبکه و همچنین دستگاه‌های کاربر استفاده کرد. هم از VLAN بدون برچسب مانند اکسس پورت و هم VLAN برچسب گذاری شده مانند پورت ترانک پشتیبانی می‌کند و می‌تواند داده‌ها را از یک یا چند VLAN دریافت کند. پورت‌های هیبریدی از بسیاری جهات شبیه پورت‌های ترانک هستند، اما دارای ویژگی‌های پیکربندی پورت اضافی هستند.

انواع پورت سوئیچ اترنت براساس کارکرد

کابل‌های شبکه که به انواع سوئیچ شبکه متصل شده‌اند.

توابع و کاربردها نیز فاکتور‌های مهمی برای انواع کانکتور سوئیچ اترنت هستند، زیرا همان پورت را می‌توان برای اهداف مختلف استفاده کرد. این دسته ممکن است پیچیده‌تر باشد، اما به ما کمک می‌کند تا در مورد پیکربندی انواع پورت سوئیچ اترنت اطلاعاتی کسب کنیم.

پورت استک

پورت استک، یک پورت کاربردی ویژه روی سوئیچ، برای اتصال به سایر سوئیچ‌های قابل انباشته شدن از همان مدل، برند و نسخه نرم افزاری استفاده می‌شود تا به عنوان یک سوئیچ تک پشته‌ای کار کند. این گروه از سوئیچ‌ها ویژگی‌های یک سوئیچ را نشان می‌دهند اما ظرفیت پورت مجموع سوئیچ‌های ترکیبی را دارند.

علاوه بر این، یک پورت استک می‌تواند یک پورت uplink باشد، اما برخی از سوئیچ‌ها ممکن است یک پورت اختصاصی برای انباشتگی داشته باشند.

پورت PoE

پورت‌های PoE یا برق از طریق اترنت به یک کابل اجازه می‌دهد تا داده و برق را به طور همزمان حمل کند. پورت‌های PoE انرژی را طبق دو استاندارد ارائه می‌کنند. استاندارد IEEE 802.3af قدرت را تا 15.4W در یک پورت سوئیچ ارائه می‌کنید در حالی که استاندارد IEEE 802.3at قدرت را تا 30W را در یک پورت سوئیچ ارائه می‌کند. با این حال، با افزایش فاصله، قدرت کاهش پیدا می‌کند و از بین می‌رود. حداقل توان تضمینی، 12.95W در هر پورت PoE میباشد.

پورت کمبو

پورت کمبو(Combo) نوعی دیگر از انواع سوئیچ شبکه است که یک رابط واحد با دو قسمت جلویی، یعنی یک کانکتور RJ-45 و یک رابط ماژول SFP در نظر گرفته است. به عبارت دیگر، این یک پورت مرکب است که می‌تواند از دو نوع کانکتور مختلف را به صورت همزمان پشتیبانی کند اما امکان استفاده از دو پورت فیزیکی متفاوت به طور همزان را ندارد.

انواع پورت سوئیچ اترنت براساس نرخ داده

انواع پورت سوئیچ اترنت براساس نرخ داده

نرخ داده یک عامل بسیار مهم برای انواع پورت سوئیچ اترنت محسوب می‌شود و معمولا می‌تواند از 1G، 10G، 25G، 40G تا 100G و فراتر از آن متغیر و متفاوت باشد.

پورت RJ45

پورت RJ45 در سوئیچ 10/100BASE را می‌توان در مراکز داده برای سوئیچینگ سرور، شبکه‌های محلی، لینک‌های بالا از سوئیچ‌های دسکتاپ یا مستقیما به دسکتاپ برای کاربرد پهنای باند استفاده کرد. یک کابل استاندارد اترنت(کابل Cat5/5e/6/6a) اغلب هنگام اتصال دو پورت RJ45 روی سوئیچ‌های گیگابیتی استفاده می‌شود.

پورت SFP

پورت SFP یم رابط با انداز کوچک و قابل تعویض است. سرعت‌های معمولی برای پورت‌های SFP اترنت 1Gbps و برای ماژول‌های SFP کانال فیبر تا 4Gbps است. پورت SFP یک سوئیچ گیگابیتی را قادر می‌سازد تا با قرار دادن ماژول‌های SFP مربوطه(فیبر SFP یا SFP مسی)، به پیوندهای بالا فیبر در فواصل طولانی‌تر یا پیوندهای مسی با برد کوتاه دست یابد.

پورت SFP+

پورت SFP+ نسخه پیشرفته پورت SFP است که از سرعت بالاتر تا 10Gbps پشتیبانی می‌کند. از نظر سازگاری SFP در مقابل SFP+، درگاه‌های SFP+ اغلب اپتیک‌های SFP را می‌پذیرند اما با سرعت کاهش یافته 1Gbps. با این حال، شما نمی‌توانید یک فرستنده گیرنده SFP+ را به پورت SFP وصل کنید زیرا SFP+ از سرعت کمتر از 1Gbps پشتیبانی نمی‌کند.

پورت SFP28

پورت SFP28 نسخه پیشرفته پورت SFP+ است. این نوع پورت سوئیچ شبکه همان فاکتور فرم مشترک SFP+ را دارد، اما از 25Gbps در یک خط پشتیبانی می‌کند. SFP28 راه جدیدی برای ارتقاء شبکه ارائه می‌دهد: 10G-25G-100G، که یک راه حل کم مصرف برای پاسخگویی به نیازهای رو به رشد شبکه‌های مرکز داده نسل بعدی است.

پورت QSFP+

پورت QSFP+ تکامل یافته پورت QSFP است که برای خطوط 4x10G برای پشتیبانی از اترنت 40G طراحی شده است. به این معنا که دارای رابط‌های چهار کانالا 10Gbps پورت‌های SFP+ است که می‌تواند تا 40Gbps سرعت انتقال دهد.

پورت QSFP28

پورت QSFP28 برای برنامه‌های 100G طراحی شده است. سیگال‌های دیفرانسیل پر سرعت را با نرخ داده‌ای از 25Gbps تا بالقوه 40Gbps ارائه می‌دهد و در نهایت الزامات اترنت 100Gbps(4x25Gbps) و 100Gbps 4x InfiniBand(EDR) را برآورده می‌کند.

جمع بندی

سوئیچ‌های شبکه از انواع پورت سوئیچ شبکه برخوردار است که هر یک کاربردهای مختلفی دارند و مناسب برای استفاده‌های مختلفی در شبکه‌ها هستند. در این مقاله به بررسی انواع پورت سوئیچ شبکه و همچنین کاربرد هر یک پرداختیم.

ما در مجموعه آریا ایمن انواع سوئیچ شبکه که از انواع پورت سوئیچ شبکه برخوردار هستند، موجود داریم. شما می‌توانید با مراجعه به بخش “سوئیچ شبکه“، انواع سوئیچ‌های موجود در فروشگاه آریا ایمن را مورد بررسی قرار دهید و سوئیچ مناسب شبکه خود را با بهترین قیمت خریداری کنید.

ممنونیم که تا آخر این مقاله با ما همراه بودید. امیدواریم توانسته باشیم شما را با انواع پورت سوئیچ شبکه و کاربرد آنها آشنا کنیم. خیلی خوشحال می‌شویم نظرات خود را زیر همین پست برای ما ارسال کنید و تجربیات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید