تجهیزات شبکه و دوربین مداربسته در مشهد طراحی، فروش و نصب

مقایسه هارد HDD با SSD

مقایسه هارد HDD با SSD

جدول محتوا

در دنیای فناوری امروز، یکی از اصلی‌ترین چالش‌های ذخیره سازی اطلاعات، محیط یا هاردی است که ما می‌توانیم اطلاعات خود را روی آن ذخیره سازی کنیم که امروزه هاردها به دو نوع هارد دیسک(HDD) و دیسک جامد یا حافظه جامد(SSD) تقسیم می‌شوند که هر یک از این هاردها ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. در این مقاله ما می‌خواهیم به مقایسه هارد HDD با SSD بپردازیم و تفاوت‌ها و ویژگی‌های هر یک را مورد بررسی قرار دهیم.

اگر درحال سرچ برای خرید هارد دیسک هستید و درحال جمع آوری اطلاعات برای خرید هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله “راهنمای خرید هارد دیسک” را نیز مطالعه کنید. در این مقاله به بررسی نکاتی برای خرید هارد دیسک پرداخته‌ایم که به شما هنگام خرید کمک می‌کند.

مقایسه هارد HDD با SSD

هارد HDD

هارد HDD از چندین بخش مکانیکی در کنار یکدیگر تشکیل شده است که برای ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات با هم حرکت می‌کنند. داخل یک  هارد HDD، چندین صفحه چرخان با پوشش‌های مغناطیسی وجود دارد. هر صفحه یا بشقاب، دارای خطوط  یا دایره‌های متحدالمرکز روی خود هستند که به آنها قطعه گفته می‌شود.

درون هارد HDD، یک موتور، یک بازوی محرک داخلی را با سر خواندن/نوشتن می‌چرخاند. با خواندن اطلاعات شارژ در بخش‌های خاص، هد خواندن/نوشتن، اطلاعات را ثبت و بازیابی می‌کند. یک کنترلر I/O و سیستم عامل HDD به قطعات مکانیکی موجود در هارد دستور می‌دهند که چه کاری را در چه زمانی انجام دهند.

هارد SSD

هارد SSD یا درایو‌های حالت جامد، حاوی حافظه فلش غیر فرار هستند که شامل طیف وسیعی از مدارهای مجتمع برای ذخیره و بازیابی اطلاعات است. داخل یک هارد SSD، ترانزیستورهای floating gate را در الگوهای شبکه پیدا خواهید کرد. هر ردیف در این شبکه‌ها یک صفحه نامیده می‌شود و تعدادی از صفحات در کنار یکدیگر، یک بلوک را تشکیل می‌دهند.

هارد SDD، اطلاعات را در این بلوک‌ها ذخیره می‌کنند. بارهای مختلف در ترانزیستورهای floating gate به دودویی و صفر تبدیل می‌شوند، که این باینری درواقع نحوه انتقال داده‌ها توسط SSD است. کنترلر SSD محل ذخیره داده‌های خاص را در درایور ردیابی می‌کند و به شما امکان دسترسی به داده‌های رایانه یا لپ تاپ را می‌دهد.

تفاوت‌های هارد HDD با SSD

تفاوت هارد HDD با SSD

پروسه خواندن

فرآیند خواندن به این صورت است که هاردهای HDD و SSD، داده‌ها را در دستگاه‌های خود بازیابی می‌کنند.

زمانی که از یک هارد HDD می‌خواهید داده‌ها را بازیابی کند، سیگنالی به کنترلر I/O ارسال می‌شود. سپس کنترلر به بازوی محرک سیگنال می‌دهد و به آن می‌گوید که داده‌های مورد نیاز کجا هستند. با خواندن شارژ بیت‌ها در این آدرس، هد خواندن/نوشتن داده‌ها را جمع آوری می‌کند. تاخیر HDD اندازه گیری می‌کند که چقدر طول می‌کشد تا بازوی محرک به مسیر و بخش صحیح حرکت کند.

هاردهای SSD برعکس هارد HDD، قطعات محرک ندارند. وقتی می‌خواهید داده‌ها را بازیابی کنید، کنترل کننده SSD، آدرس بلوک داده‌ را پیدا می‌کند و شروع به خواندن شارژ آن می‌کند. اگر بلوک بیکار باشد، فرآیندی به نام جمع آوری زباله شروع می‌شود. این فرآیند بلوک‌های غیر فعال را پاک می‌کند و آنها را برای ذخیره سازی داده‌های جدید آزاد می‌کند.

پروسه نوشتن

فرآیند نوشتن به این صورت است که هارد HDD و SSD اطلاعات جدید را ضبط می‌کنند.

هر قطعه و بخش در یک هارد HDD، مکان جدیدی برای ذخیره داده‌ها است. وقتی می‌خواهید داده‌های جدید را ذخیره کنید، سر خواندن/نوشتن به نزدیک‌ترین مکان موجود منتقل می‌شود و پس از آن، شارژ هر بیت ضروری را تغییر می‌دهد، که اطلاعات را به صورت باینری در آن آهنگ و بخش ذخیره می‌کند. یک الگوریتم داخلی، قبل از نوشتن، داده‌ها را پردازش می‌کند و از فرمت صحیح آنها اطمینان می‌دهد.

هنگامی که بخشی از داده‌ها را روی هارد SSD تغییر می‌دهید یا بازنویسی می‌کنید، باید کل بلوک فلش را به روز کنید. ابتدا هارد SSD، داده‌های قدیمی را در یک بلوک موجود کپی می‌کند. سپس بلوک اصلی را پاک می‌کند و داده‌ها را با تغییراتی در بلوک جدید بازنویسی می‌کند. SSDها، از فضای داخلی اضافی برای جابجایی و تکثیر موقت داده‌ها برخوردار هستند که البته دقت داشته باشید که به عنوان یک کاربر، نمی‌توانید به این فضای ذخیره سازی اضافی دسترسی داشته باشید.

کارایی

هاردهای SSD سریعتر کار می‌کنند و انرژی کمتری نسبت به هاردهای HDD مصرف می‌کنند که این موضوع را زمانی که فایل‌های حجیم را جابه‌جا می‌کنید می‌توانید ببینید. هاردهای SSD می‌توانند فایل‌ها را با سرعت بالای 500 مگابایت در ثانیه کپی کنند و حتی هارد‌های SSD جدیدتر می‌توانند تا 3500 مگابایت در ثانیه بروند. از سوی دیگر، هارد HDD فقط با سرعت 30 تا 150 مگابایت در ثانیه، توانایی کپی کردن دارند.

هاردهای SDD همچنین برای اجرای برنامه‌ها سریعتر هستند. درواقع این هاردها فرآنید خواندن/نوشتن را با سرعت 50 تا 250 مگابایت در ثانیه انجام می‌دهند، درحالی که هاردهای HDD همین کار را با سرعت 0.1 تا 1.7 مگابایت در ثانیه انجام می‌دهند. سرعت هارد HDD توسط سرعت چرخش پلاتر محدود می‌شود.

سرعت چرخش پلاتر محدود به 4200-7200 دور در دقیقه(RPM) هستند که باعث می‌شود هاردهای HDD از SSD‌های الکترونیکی کندتر باشند.

گنجایش فضای ذخیره سازی

هم هارد HDD و هم هارد SSD ظرفیت ذخیره سازی کافی را فراهم می‌کنند. با این حال، هارد‌های HDD با ظرفیت‌های ذخیره سازی بالاتر نسبت به هاردهای SSD مقرون به صرفه‌تر هستند و از قیمت بهتری برخوردارند.

ماندگاری

هارد HDD دارای قطعات مکانیکی متحرکی هستند که آنها را در برابر شکستگی آسیب پذیر می‌کند. اگر یک هارد HDD را رها کنید، ممکن است به بازوهای محرک بازوهای داخلی آسیب برسانید و به دستگاه آسیب بزنید. قطعات متحرک HDD انرژی بیشتری مصرف می‌کنند و گرما را دفع می‌کنند که باعث کاهش عمر دستگاه می‌شود.

هاردهای SSD دوام بیشتری دارند زیرا قطعات مکانیکی ندارند. این نوع هاردها همچنین انرژی کمتری مصرف می‌کنند که باعث می‌شود خنک‌تر کار کنند. با این حال، شما فقط می‌توانید داده‌ها را در یک بلوک تعداد محدودی بار بازنویسی کنید.

برای اطمینان از اینکه برخی از بلوک‌ها قبل از سایرین نمی‌سوزند، SSDها را از فرآیندی به نام Wear Leveling استفاده می‌کنند. Wear Leveling تضمین می‌کند که همه بلوک‌ها به طور یکسان در فرآیندهای خواندن/نوشتن استفاده می‌شوند. SSDها همچنین از تکنیکی به نام trim استفاده می‌کنند که به حذف نیاز به بازنویسی داده‌های تکراری هنگامی که SSD بلوک اصلی را پاک می‌کند، کمک می‌کند.

جدول مقایسه هارد HDD با SSD

SSD HDD
نحوه کارکرد داده‌ها را روی مدارهای الکترونیکی ذخیره می‌کنند. داده‌ها را روی صفحات مکانیکی و مغناطیسی ذخیره می‌کنند.
پروسه خواندن کنترلر SSD آدرس صحیح را پیدا می‌کند و شارژهای آن را می‌خواند. کنترلر HDD، ورودی/خروجی سیگنالی را ارسال می‌کند که بازوی محرک را حرکت مدهد و سپس هد خواندن/نوشتن شارژها را می‌خواند.
پروسه نوشتن داده‌ها را در یک بلوک جدید کپی می‌کند، سپس بلوک قدیمی را پاک می‌کند. سپس شارژ بلوک جدید را با قدیمی جایگزین می‌کند. هد خواندن/نوشتن را به نزدیک‌ترین مکان موجود منتقل می‌کند. سپس با تغییر شارژ بیت‌ها در آن ناحیه، داده‌ها را می‌نویسد.
کارایی سریعتر، ساکت‌تر و خنک‌تر هستند. کندتر هستند زیرا صفحات آنها باید در اطراف حرکت کنند. گرمای بیشتری آزاد می‌کنند و پر سر و صدا هستند.
هزینه هزینه بالاتری دارند. هزینه کمتری دارند و حجم‌های ذخیره سازی بالای آن از نظر تجاری محبوب هستند.
ماندگاری الکتریکی هستند که باعث می‌شود کمتر آسیب ببینند. دارای قطعات مکانیکی متحرک هستند که دوام آن‌ها را نسبتا کمتر می‌کند.

جمع بندی

تفاوت‌های زیادی بین هارد HDD با SSD وجود دارند که هنگام خرید هارد مورد نیاز، نیاز است که به آنها دقت داشته باشید. برای مثال اگر نیاز به سرعت بالای انتقال دارید، هارد SSD انتخاب مناسبی محسوب می‌شود ولی اگر صرفا فضای ذخیره سازی بالا برای شما اهمیت دارد، قطعا هارد HDD انتخاب اقتصادی‌تر و بهتری محسوب می‌شود.

ما در مجموعه آریا ایمن، انواع هارد SSD و HDD را با کیفیت‌ها و حجم‌های ذخیره سازی مختلفی موجود داریم که می‌توانید با مراجعه به بخش “هارد”، این محصولات را بررسی کنید و هارد مناسب خود را خریداری کنید.

ممنونیم که تا آخر این مقاله با ما همراه بودید. خیلی خوشحال می‌شویم نظرات خود را زیر همین پست برای ما ارسال کنید و در صورتی که تجربه خرید از مجموعه آریا ایمن را دارید، تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید