متفرقه

۱۱ نکته کلیدی برای خرید مودم مناسب

۱۱ نکته کلیدی برای خرید مودم مناسب

با گسترش استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی و انجام امور بانکی و نیازهای دیگر زندگی، دسترسی به اینترنت از ملزومات هر خانه یا اداره به شمار می آید. برای این امر نیاز به دستگاهی به نام مودم دارید که با توجه به تنوع مودم های موجود در بازار ممکن است برای انتخاب مودم مورد نظر دچار سردرگمی شوید. قبل از اقدام به خرید مودم متناسب با نیازتان لازم است چندین نکته را بدانید و درنظر بگیرید:

راهنمای خرید مودم مناسب

۱ – بالاترین سرعتی اینترنتی که می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید را پیدا کنید:

با تماس با سرویس دهنده اینترنت خود در زمان خرید سرویس و یا مشاهده ریز مصرف اکانت خود می‌توانید سرعت اینترنتی که به آن دسترسی دارید را پیدا کنید. سرعت اینترنت که با مقیاس مگابیت بر ثانیه(Mbps) اندازه‌گیری و توصیف می‌شود می‌تواند حداقل مقدار سرعت روتر انتخابی شما را مشخص کند.

بعنوان مثال: اگر بالاترین سرعت اینترنت شما ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه است به مودمی نیاز دارید که حداقل سرعت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه را بتواند پوشش دهد.

۱۱ نکته کلیدی برای خرید مودم مناسب

۲- سرویس دهنده محلی اینترنت را پیدا کنید:

با انتخاب یک سرویس دهنده‌ی محلی ممکن است آپشن‌های بهتری نسبت به حالتی که قبلا استفاده می‌کردید برای شما بوجود بیاید و این سرویس دهنده می‌تواند نوع مودمی که باید انتخاب کنید را به شما دیکته کند.

  • برخی از این سرویس دهنده‌ها خدماتی در قالب یک پکیج که در آن هم سرویس اینترنت، و هم مودم سازگار با نوع سرویسی که ارائه می‌دهند، را دارند.

۳- اگر از قبل مودم دارید:

اگر قبلا مودمی استفاده می‌کردید که اینترنت شما را از طریق کابل شبکه تامین می‌کرد می‌توانید با اضافه کردن یک روتر، از اینترنت بصورت وایرلس استفاده کنید.

  • اگر مودم‌تان را قبلا از یک سرویس دهنده‌ی دیگر تهیه کردید و با سرویسی که استفاده می‌کردید سازگار بوده الان باید چک کنید که این مودم با سرویس دهنده‌ جدید هم کار می‌کند یا نه!
  • می‌توانید یک دستگاه مودم روتر جدید با قابلیت داشتن وایرلس بخرید و یا بصورت جدا یک مودم و یک روتر تهیه کنید و تنظیمات را برای هر دو دستگاه انجام دهید(باید ببینید کدام روش مقرون‌به‌صرفه تر و کارآمدتر است).
۱۱ نکته کلیدی برای خرید مودم مناسب

۴- میزان بودجه خود را مشخص کنید:

اینکه بخواهید هزینه‌ای بیش از آنچه نیاز هست صرف خرید مودم و یا روتر کنید کار آسانی است. اینکه بدانید می‌خواهید و یا حتی توان پرداخت چه مبلغی را برای خرید دستگاه مودم دارید برخی از دستگاه‌های پرهزینه را از صف خرید شما حذف می‌کند و انتخاب برایتان راحتتر می‌شود.

  • قابل ذکر است که روی این هزینه باید منعطف باشید چرا که گاهی ارزش دارد روی یک مودم کمی گرون‌تر بدلیل اعتماد و کاربری بالاتر هزینه کنید.

۵- محدوده‌ای که مودم باید پوشش دهد را مشخص کنید:

یک راه درست برای اینکه بتوانید این محدوده را تعیین کنید اینست که بدانید قرار است مودم کجا قرار بگیرد. و پس از آن نیاز هست نقاطی که مایل هستید به سیگنال مودم دسترسی داشته باشید مثل اتاق‌ها و فضای نشیمن و… را در نظر بگیرید.

  • این نکته را مدنظر داشته باشید که دیوارها و طبقات از قدرت سیگنال وایرلس می‌کاهد. که در این شرایط باید مودم روتری با قدرت سیگنال بالاتر انتخاب کنید تا بتواند طبقات مختلف و یا اتاق‌های بیشتری را پوشش دهد.
  • اگر تعداد طبقات بیشتر و یا فضای گسترده‌ای برای پوشش گرفتن دارید شاید نیاز باشد چند روتر را روی این شبکه تنظیم کنید و از آنها استفاده کنید تا فضای مورد انتظار شما را پوشش دهد.

۶- لیست دستگاه‌هایی که قرار است به مودم متصل شوند را تهیه کنید:

تهیه کردن لیست دیوایس‌هایی که قرار است به مودم متصل شوند(بعنوان مثال تلفن همراه، کامپیوتر رومیزی، لپ‌تاپ، تلویزیون و …) می‌تواند نوع مودم شما را تعیین کند. به این ترتیب که اگر تعداد دیوایس‌های اتصالی شما به مودم زیاد است باید مودم بزرگ‌تر و قویتری انتخاب شود و برعکس.

  • یک مودم کوچک با پاور متوسط می‌تواند کامپیوترهایی را ساپورت کند که عمل‌هایی که به پهنای باند کمی احتیاج دارند را انجام می‌دهند. در حالیکه وقتی قرار است عمل‌هایی با پهنای بالا اجرا شوند به مودم قدرتمندتری احتیاج است.
  • همچنین در نظر بگیرید که از اینترنت چه استفاده‌ای قرار است بکنید. مثلا سرچ کردن روند خیلی ساده‌تر و کم مصرف تری نسبت به بازی کردن و یا ارسال و دریافت دائمی داده دارد.

۷- برای داشتن سرعت و رنج سیگنال خوب چه فاکتورهایی دخیل است:

ممکن است وسوسه بشوید که بهترین مودم موجود در بازار که می‌توانید خریداری کنید را انتخاب کنید. در این حالت مودم انتخابی شما قادر است بالاترین سرعت اینترنت (مثلا ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه) را برای شما فراهم کند. نکاتی که باید در این حالت مدنظر داشته باشید:

  • سرعت تبلیغ شده: سرعتی که در تبلیغات میبینید معمولا ترکیب مجموع سرعت باندهای مختلف مودم روتر می‌باشد. از جاییکه هر دیوایس به بیشتر از یک باند نمی‌تواند کانکت شود این سرعت بعنوان یک استدلال فنی غلط شمرده می‌شود.
  • سقف سرعت: این سرعت بالاترین سرعتی که دیوایس شما می‌تواند از اینترنت استفاده کند را تعیین می‌کند. برای مثال انتخاب مودمی که تا ۸۰۰ مگابیت بر ثانیه سرعت را ساپورت کند به دیوایسی که تنها می‌تواند به سرعت ۴۰۰ مگابیت بر ثانیه برسد کمکی نخواهد کرد که به بالاترین سرعت اینترنت دسترسی پیدا کند.
  • محدوده پوشش روتر: بالاترین رنج روتر به شما می‌گوید که دورترین فاصله‌ای که می‌توانید از مودم قرار بگیرید در حالیکه سیگنال سرویس‌دهی مناسب دریافت کنید چقدر می‌باشد. برای فضاهای بزرگتر باید مودمی با قدرت سیگنال دهی بالا انتخاب کنید و یا از ترکیب چندین روتر که در جاهای مختلف در فضا جایگذاری می‌شوند استفاده کنید.

۸- رنج جستجوی خود را می‌توانید به دسته‌بندی روترهای سری “N” و سری “AC” محدود کنید:

تمامی مودم روترهای وای فای از یکی از استانداردهای بین‌المللی Wi-Fi 802.11 پیروی می‌کنند. معمولا یک یا دو حرف در جلوی مدل نامبر دستگاه ورژن استانداری که پیروی می‌کند را نشان می‌دهد.

اگر می‌خواهید به بیشترین بهره‌وری و کارایی دست پیدا کنید سراغ مدل‌هایی بروید که نام آن ها به “AC” ختم می‌شود.

  • استانداردهای قدیمی که به عناوین A,B و G ختم می‌شوند امروزه منسوخ شده به حساب می آیند.

۹- مطمئن شوید مودم روتر انتخابی شما از روش رمزگذاری WPA2 پشتیبانی می‌کند:

انواع مختلفی از روش‌های رمزگذاری امنیتی وجود دارد ولی در حال حاضر WPA2 آخرین روش می‌باشد و بنابراین امن‌ترین روش کدگذاری اخیر شمرده می‌شود. تمامی مدل‌هایی که از استاندارد AC پشتیبانی می‌کنند باید روش کدگذاری WPA2 را نیز پشتبانی کنند.

  • از انتخاب پروتکل‌های WEP و WPA خودداری کنید چرا که از سال ۲۰۰۶ به بعد این روش‌ها قدیمی به حساب می‌آیند.
  • اگر بهر دلیلی نتوانستید WPA2 را در صفحه ویژگی‌های محصول پیدا کنید با مرکز پشتیبانی محصول تماس بگیرید و در مورد روش کدگذاری محصول سوال کنید.

۱۰- تحقیق خود را روی یک مدل خاص محدود کنید:

زمانیکه دامنه جستجوی خود را روی مدل‌های خاص و محدودی معطوف می‌کنید، می‌توانید خیلی دقیق‌تر روی بررسی‌ها و بازخوردهای مصرف کنندگان آن مدل تحقیق کنید. این روش بهترین ایده‌ها برای اینکه بدانید در شرایطی که شما در آن قرار دارید مودم چگونه کار می‌کند را، به شما می‌دهد.

  • الان زمان خوبی هست برای اینکه با سرویس دهنده‌ی محلی خود تماس بگیرید و راجع به مدل مودم روترهای پیشنهادی آن ها سوال کنید.
  • زمانیکه دارید نظرهای مصرف کنندگان را می‌خوانید از خواندن و در نظر گرفتن کوچکترین جزئیات هم چشم‌پوشی نکنید؛ مخصوصا مواردی که چند نفر به آن برخورده‌اند.
  • اگر مدل مودم روتر انتخابی شما دارای نظرات مثبت زیادیست و همچنین تعداد زیادی این مدل را خریداری کرده‌اند می‌توانید مطمئن شوید که انتخاب خوبی کرده‌اید.
۱۱ نکته کلیدی برای خرید مودم مناسب

۱۱- با واحد مشتریان صحبت کنید:

اگر شما یک فروشگاه فیزیکی را برای خرید انتخاب کرده‌اید می‌توانید با مرکز پشتیبانی مشتریان فروشگاه صحبت کنید تا تمامی آنچه راجع به کارکرد دستگاه انتخابی شما، چه دانسته‌های شخصی و چه اطلاعاتی که از سمت مشتریان کالا به دست آورده‌اند را در اختیار شما بگذارند.

  • بصورت مشخص راجع به نرخ بازگشت کالای انتخابی خودتان از آنها سوال کنید. هرچه نرخ بازگشت کمتر، مدل انتخابی شما بهتر.

در نهایت در انتخاب مودم مناسب…

درنظر گرفتن و دانستن این موارد به شما کمک خواهد کرد و می‌توانید مطمئن باشید که با یک انتخاب درست از حداکثر کیفیت سرویس اینترنتی که خریداری کرده‌اید بهره لازم را خواهید برد.

گروه مهندسی آریاایمن بعنوان یکی از تخصصی‌ترین مجموعه‌ها در عرضه و خدمات پس از فروش تجهیزات شبکه در حال حاضر اقدام به ارائه مودم‌هایی از برندهای معتبر موجود در بازار کرده است که با رفتن به صفحه هریک از محصولات و مطالعه دقیق ویژگی‌های ذکر شده برای آن محصول می‌توانید انتخاب سریعتر و راحتتری داشته باشید و در پی آن از گارانتی معتبر شرکتی که برای هریک از کالاها وجود دارد نیز بهره ببرید.

برای مشاوره و طرح سوالات بیشتر با کارشناسان ما در آریاایمن در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *