تجهیزات شبکه و دوربین مداربسته در مشهد طراحی، فروش و نصب

بررسی تفاوت سوئیچ، روتر و هاب

بررسی تفاوت سوئیچ، روتر و هاب

جدول محتوا

وقتی درباره سوئیچ، روتر و هاب صحبت می‌کنیم، این اصطلاحات اغلب به جای یکدیگر در حوزه شبکه استفاده می‌شوند، اما این موضوع نادرست است. با وجود شباهت‌های این سه دستگاه، آنها داده‌ها را به روش‌های مختلف پردازش می‌کنند.

تفاوت سوئیچ، روتر و هاب

به سوئیچ، روتر و هاب پل‌های شبکه گفته می‌شود زیرا پورت‌های زیادی دارند و از آدرس‌های کنترل دسترسی رسانه(MAC) برای پذیرش و ارسال داده‌ها به دستگاه‌های مقصد استفاده می‌کنند. حتی زمانی که این سه دستگاه در یک گجت یا یک مجموعه ادغام می‌شوند، باز هم عملکردهای متفاوتی دارند. در نتیجه، بسیار مهم است که بفهمیم کدام یک از این سه دستگاه را برای نیاز خود انتخاب کنیم.

هاب شبکه چیست؟

عکس یک هاب شبکه

هاب شبکه به عنوان یک نثطه مرکزی برای اتصال همه دستگاه‌های موجود در شبکه به یکدیگر عمل می‌کند. پکت‌ها در یکی از پورت‌ها به صورت متععد دریافت می‌شوند، کپی می‌شوند و سپس به پورت‌های دیگر ارسال می‌شوند تا تمام گره‌های LAN بتوانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند.

هاب در لایه 1 مدل مرجع OSI کار می‌کند و هیچ هوشمندی برای تصمیم‌گیری درباره نحوه ارسال اطلاعات از یک منبع خاص به یک مقصد خاص ندارد. داده‌ها از سمت شبکه، به سمت تمام پورت‌های هاب ارسال می‌شود و بین دستگاه‌های شبکه پخش می‌شود، بنابراین ارتباط چندان امن نیست و شبکه ممکن است دچار ازدحام بیش از اندازه شود.

مزایای هاب

  • قیمت ارزان
  • نصب آسان
  • سازگاری

معایب هاب

  • کاهش پهنای باند
  • ترافیک بالا
  • امنیت پایین
  • عدم پشتیبانی از شبکه‌های بزرگ

سوئیچ شبکه چیست؟

عکس یک سوئیچ شبکه

سوئیچ شبکه قطعه‌ای سخت افزاری است که داده‌های یک شبکه را دریافت می‌کند و از طریق سوئیچینگ پکت به شبکه دیگر ارسال می‌کند. سوئیچ یک نسخه ارتقا یافته از هاب است که کارایی را بهبود می‌بخشد.

سوئیچ دارای چندینت پورت 8، 16، 24 و 48 میباشد. این دستگاه درواقع به عنوان یک پل سریع‌تر نسبت به هاب محسوب می‌شود که از پورت‌های بسیار بیشتری برخوردار است.

سوئیچ روی لایه 2 مدل مرجع OSI کار می‌کند. سوئیچ به عنوان یک دستگاه هوشمند شناخت می‌شود که می‌تواند تصمیم بگیرد اطلاعات را از یک منبع خاص به یک مقصد خاص ارسال کند. این کار را بر اساس آدرس MAC دستگاه‌ها انجام می‌دهد.

سوئیچ شبکه یک جدول آدرس MAC برای همه دستگاه‌هایی که به سوئیچ متصل هستند می‌سازد و سپس از آن برای ارسال فریم‌ها از یک منبع خاص به مقصد استفاده می‌کند. بنابراین، هنگامی که سوئیچ آدرس MAC دستگاه مقصد را یاد بگیرد، ارتباط یکپارچه می‌شود. بنابراین این نوع ارتباط نسبت به ارتباط هاب بسیار امن‌تر است.

مزایای سوئیچ

  • کاهش ترافیک شبکه
  • سرعت بالا
  • امنیت بالا
  • مقیاس پذیری
  • قابلیت اطمینان بالا

معایب سوئیچ

  • گران‌تر نسبت به هاب
  • پیچیدگی بیشتر در نصب و پیکربندی
  • مصرف برق بالا نسبت به هاب

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سوئیچ شبکه و همچنین کسب اطلاعات مفیدی برای خرید سوئیچ شبکه، می‌توانید مقاله “راهنمای خرید سوئیچ شبکه” را مطالعه کنید.

روتر شبکه چیست؟

عکس یک روتر شبکه

روتر شبکه برای اتصال چندین شبکه به یکدیگر استفاده می‌شود. معمولا روتر شبکه را به عنوان دروازه‌ای برای اتصال به شبکه دیگری استفاده می‌کنند و اغلب برای ارائه اتصال WAN استفاده می‌شود.

روتر شبکه در لایه 3 مدل مرجع OSI کار می‌کند. روتر یک دستگاه هوشمند است که می‌تواند تصمیم بگیرد اطلاعات را از یک منبع خاص به شبکه مقصد ارسال کند. این کار را براساس آدرس IP اختصاص داده شده به هر دستگاه شبکه انجام می‌دهد. روتر یک جدول مسیریابی ایجاد می‌کند که از آن برای انتقال پکت‌ها از یک منبع به منبع دیگر استفاده می‌کند.

همچنین بهترین مسیر برای رسیدن به یک آدرس شبکه مقصد مشخص شده را تعیین می‌کند و پکت‌ها را از آن طریق انتقال می‌دهد. روترها معمولا فقط در صورت پیکربندی خاص، داده‌ها را پخش می‌کند.

مزایای روتر

  • کاهش ترافیک شبکه
  • امنیت بالا
  • اتصال شبکه‌های مختلف
  • مقیاس پذیری
  • قابلیت اطمینان بالا

معایب روتر

  • قیمت نسبتا بالا
  • پیچیدگی در نصب و پیکربندی
  • مصرف برق بالا

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روتر شبکه و همچنین کسب اطلاعات مفیدی برای خرید روتر شبکه، می‌توانید مقاله “راهنمای خرید روتر شبکه” را مطالعه کنید.

جدول تفاوت‌های سوئیچ، روتر و هاب

هاب شبکه

سوئیچ شبکه

روتر شبکه

هاب فقط یک ریپیتر چند پورت است

سوئیچ فقط یک پل سریعتر با پورت‌های بیشتر است

روتر معمولا به عنوان دروازه‌ای برای اتصال دستگاه‌ها به شبکه به شبکه دیگری عمل می‌کند

هاب وسیله‌ای گنگ است که منبع و مقصد را نمی‌فهمد

سوئیچ یک دستگاه هوشمند است که آدرس‌های MAC مبدا و مقصد را درک می‌کند

روتر یک دستگاه هوشمند است که آدرس IP مبدا و مقصد را درک می‌کند

هاب با ابزار پخش داده کار می‌کند

سوئیچ، داده‌ها را براساس آدرس‌های MAC مبدا و مقصد به مقصد انتقال می‌دهد

روتر داده‌ها را براساس آدرس IP مبدا و مقصد، به مقصد منتقل می‌کند

هزینه پایین

هزینه بالاتر نسبت به هاب

هزینه بالا نسبت به هاب و سوئیچ

هاب دارای قابلیت پخش پیام است

سوئیچ دارای قابلیت پخش پیام است

روتر فقط پیام‌ها را یکپارچه می‌کند. معمولا روترها پیام‌ها را پخش نمی‌کنند(اگر چه می‌توان آنها را برای انجام این کار پیکربندی کرد)

همه پورت ها در هاب، در یک دامنه برخورد قرار می گیرند

هر پورت روی سوئیچ، دامنه برخورد جداگانه خود را دارد

هر پورت روی روتر، دامنه برخورد جداگانه خود را دارد

همه پورت ها در هاب، در یک دامنه پخش قرار می گیرند

همه پورت های سوئیچ، در یک حوزه پخش قرار می گیرند

هر پورت روی روتر دامنه پخش جداگانه خود را دارد

برای اتصال دستگاه‌ها در یک شبکه محلی(LAN) کار می‌کند

برای اتصال دستگاه‌ها در یک شبکه محلی(LAN) کار می‌کند

برای اتصال دستگاه ها به شبکه های مختلف کار می کند. روتر اغلب برای اتصال دستگاه ها به شبکه WAN استفاده می شود

جمع بندی

اگر چه هاب‌ها یک جایگزین اساسی و مقرون به صرفه محسوب می‌شوند، اما می‌توانند به سرعت ترافیک شبکه با کندی مواجه کنند. سوئیچ‌ها، مدل ارتقا یافته هاب‌ها محسوب می‌شوند و می‌توانند عملکرد شبکه را افزایش دهند، اما اگر نیاز به اتصال شبکه‌های مختلف به یکدیگر دارید، همچنین کافی نیستند.

در صورت نیاز به اتصال شبکه‌ها به یکدیگر، شما به یک روتر قدرتمند نیاز دارید. از این رو، چه یک کاربر آماتور یا یک مدیر شبکه باشید، درک مقایسه سوئیچ، روتر و هاب برای ساخت یک شبکه قابل اعتماد و کارآمد ضروری است.

ما در مجموعه آریا ایمن، انواع سوئیچ، هاب و روتر را با بهترین قیمت و بهترین کیفیت موجود داریم که می‌توانید براساس نیاز خود هر یک از این دستگاه‌ها را به راحتی از بخش “فروشگاه” سایت آریا ایمن خریداری کنید. همچنین در صورتی که نیاز به کمک بیشتر برای خرید هر یک از این دستگاه‌ها دارید، می‌توانید با شماره تلفن 09157398826 تماس حاصل فرمایید.

ممنونیم که تا آخر این مقاله با ما همراه بودید. امیدواریم توانسته باشیم طی این مقاله شما را با تفاوت‌های سوئیچ، روتر و هاب آشنا کنیم. خیلی خوشحال می‌شویم نظرات خود را زیر همین پست با ما در میان بگذارید و در صورتی که تجربه خرید از مجموعه آریا ایمن را دارید، تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید